REGION
Widzisz ograniczenia? Dostrzeż możliwości!
Ruszyła kampania społeczna „Widzisz ograniczenia, dostrzeż możliwości”. #Sprawni – niepełnosprawni to inicjatywa służąca budowaniu świadomości społecznej o środowisku osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu.
Ostatni spis powszechny (Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021) dał możliwość określenia się osobom z niepełnosprawnościami nie tylko przez pryzmat orzeczeń, ale biologicznych ograniczeń ich sprawności. Z zebranych danych wynika, że na Mazowszu mieszkają ponad 674 tys. osób z niepełnosprawnościami. To 12,2 proc. ogółu mieszkańców naszego województwa! Część z nich – 311,9 tys. – to osoby, które zadeklarowały niepełnosprawność tylko jako biologiczną. Osoby z niepełnosprawnością prawną (czyli z orzeczeniami) to 362,4 tys. mieszkańców. W porównaniu z danymi z poprzedniego spisu (2011 r.) liczba mieszkańców z niepełnosprawnościami zwiększyła się w naszym województwie o 158,5 tys. osób.
– Część mieszkańców Mazowsza w dalszym ciągu postrzega osoby z niepełnosprawnościami jako nieradzące sobie w codziennym funkcjonowaniu. A czasem wystarczy zmiana perspektywy. Tak, osoba z niepełnosprawnością boryka się z czymś, co może ją ograniczać, ale to nie powinno eliminować jej z życia społecznego. Swoją postawą pokazują, że w życiu należy porzucić ograniczenia, a dostrzec możliwości – mówi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego:
Grupa osób z niepełnosprawnościami to niezwykle zróżnicowana społeczność, która w oczach samorządu województwa mazowieckiego dysponuje ogromnym kapitałem.
– Wiemy, że dzięki mądremu zaangażowaniu naszego samorządu możemy sprawić, że osoby z niepełnosprawnościami będą współtworzyć wielką wspólnotę Mazowsza. Choć przyczyniają się one do rozwoju naszego regionu, to wciąż możemy mówić o barierach, które utrudniają im samodzielne i niezależne funkcjonowanie. Ta kampania ma zwrócić uwagę na to, że osoby z niepełnosprawnością bez względu na ograniczenia mogą pełnić różne funkcje społeczne i są pełnoprawnymi i aktywnymi uczestnikami życia społecznego. Podejmowane przez nas działania mają przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, sprzyjać inkluzywność. To nasz cel – dodaje Elżbieta Lanc, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
4 historie, wiele możliwości
Bohaterami czterech spotów stworzonych w ramach kampanii są osoby z różnymi niepełnosprawnościami (osoba na wózku, osoba niesłysząca, niewidoma i neuroróżnorodna). Wszyscy udowadniają, że nie istnieje dla nich słowo „ograniczenie”. Wykorzystują swoje talenty i pasje do realizowania się na miarę swoich możliwości.
– Inicjatywa służy budowaniu świadomości społecznej na temat osób z niepełnosprawnościami. Chcielibyśmy ukazać tę grupę społeczną jako osoby, które mają ogromny potencjał do tego, by tworzyć aktywnie życie społeczne. Wiele z tych osób dysponuje ogromnym potencjałem, który należy wykorzystać. Spoty mają na celu pokazanie osób z niepełnosprawnościami, które nie zwracają uwagi na swoje bariery, a koncentrują się na ich przekraczaniu – tłumaczy Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa mazowieckiego ds. osób z niepełnosprawnościami, a jednocześnie jeden z bohaterów kampanii.
– Kampanie społeczne takie jak ta są niezbędne, aby zwiększać świadomość społeczną na temat osób z niepełnosprawnościami. Zdecydowałem się wziąć w niej udział, ponieważ chcę wspierać równość i walkę z dyskryminacją. Wspieranie osób z niepełnosprawnościami jest ważne, ponieważ pomaga rozwijać empatię i przeciwdziała stereotypom. W dzisiejszych czasach, kiedy społeczeństwa stają się bardziej różnorodne, budowanie świadomości na ten temat jest kluczowym elementem tworzenia bardziej otwartej i wyrozumiałej wspólnoty. Realizując tak wartościową kampanię społeczną, pokażemy, że osoby z niepełnosprawnością to normalni, zwykli ludzie – tacy, którzy się uczą, pracują, mają pasje itd. – mówi Dariusz Linde, bohater spotu, kierownik Biura Terenowego fundacji „Szansa – Jesteśmy Razem”.
– Głusi to raczej mniejszość kulturowa. Posługujemy się innym językiem, ale to nie oznacza, że nie „rozmawiamy”. Jesteśmy tak samo ciekawi świata, chcemy zdobywać wiedzę. I chcemy być szanowani w tym, jacy jesteśmy. Dlatego wziąłem udział w kampanii – wyjaśnia Michał Słaby, kolejna twarz kampanii.
Spoty będą wyświetlane w tramwajach, autobusach i pociągach przy wykorzystaniu nośników w postaci ekranów LCD, w lokalnych kinach na Mazowsza, w dziewięciu subregionach województwa za pośrednictwem lokalnych mediów. Część spotkań związanych z kampanią będzie się odbywać w mazowieckich szkołach. Dzieci i młodzież otrzymają gadżet sensoryczny i kolorowankę integracyjną, które posłużą budowaniu świadomości na temat osób z niepełnosprawnościami.
Wyrównanie szans
Kampania wpisuje się w Wojewódzki program wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych w województwie mazowieckim na lata 2022–2025.
– Kampania skupia uwagę na potencjale, tym, co dobre w każdym z nas, i taką treść chcemy przekazać mieszkańcom województwa mazowieckiego. Wierzymy, że materiały przygotowane i prezentowane w różnych miejscach pozwolą na chwile zastanowienia i przełamią krzywdzące stereotypy o osobach z różnymi niepełnosprawnościami – dodaje Aleksander Kornatowski, dyrektor Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej.
Podsumowanie kampanii odbędzie się podczas konferencji prasowej 4 grudnia, niemal idealnie wpisując się w obchodzony 3 grudnia Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.