![](https://radioplus.com.pl/images/banners/bn_2022_radio.jpg)
Kozienice
Mazowsze przekaże pieniądze na kolej z Kozienic do Dobieszyna
![Mazowsze przekaże pieniądze na kolej z Kozienic do Dobieszyna](/media/k2/items/cache/f2a8cebeea91be90fd92d68b9a6e9767_XL.jpg)
![](/media/k2/users/521.jpg)
45 milionów złotych – taką kwotę dołoży Sejmik Województwa Mazowieckiego do budowy połączenia kolejowego pomiędzy Kozienicami, a Dobieszynem. Dzisiaj w Warszawie miało miejsce podpisanie umowy.
We wtorek w urzędzie marszałkowskim w Warszawie umowę podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Rafał Rajkowski i burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski. W spotkaniu wzięli też udział radni województwa: Leszek Przybytniak i Tomasz Śmietanka oraz wójt Głowaczowa Hubert Czubaj.
Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, to bardzo ambitny i potrzebny projekt, który zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania z i do Kozienic. – To jeden z czterech mazowieckich projektów linii kolejowych, które zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To ogromna szansa na rozwój dla miasta i okolic – dodaje marszałek:
Burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski:
Warto przypomnieć, że decyzję o przyznaniu dotacji radni sejmiku podjęli osiemnaście miesięcy temu. Było to poprzedzone wydaniem pozytywnej opinii przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu, której posiedzenie odbyło się w urzędzie miejskim w Kozienicach w czerwcu 2022 roku. Dodatkowo zarząd województwa mazowieckiego zadeklarował uruchomienie czterech par połączeń Kolei Mazowieckich w ciągu doby przez pięć lat od zakończenia budowy linii kolejowej.
Wspólny projekt gmin Kozienice i Głowaczów zakłada wybudowanie około 23 km torów ze Świerży Górnych do Dobieszyna, przez Miejską Dąbrowę w gminie Głowaczów. Nowy odcinek połączy już istniejącą linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (nr 8). Projekt zakłada również budowę 5 punktów obsługi pasażerskiej, budowę 2 mostów kolejowych oraz usunięcie 23 kolizji z drogami. Odległość od Warszawy wyniesie 107,7 km.
Inwestycja ma kosztować 321 mln złotych netto, z czego 85 % ma pokryć rządowy program Kolej Plus. Oznacza to, że po wsparciu Mazowsza, Kozienice i Głowaczów będą musiały dołożyć 3 mln zł. Środki z urzędu marszałkowskiego będą przekazywane w latach 2026–2028. W maju tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Budowa ma zakończyć się w 2028 roku.
![](/media/k2/items/cache/18c3a464fbf26a6f5d18b98c94126b45_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/1848b18171cd69f522c4fdfd2f38295f_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/251909347859b98c67d38c9eee4146f4_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/299b392bf123640937dbbc223697708e_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/3d9791f27ec88d984da0f903920495b9_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/dcbc1a12f7971e13223e62e52b0c7c3d_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/00fa4c963ff71d23aeca3799dd8ed1ab_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/374a4088e750bff4d7c9dc6beb00667d_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/d5b64abb618b3cff2dbd4c1eb2e44869_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/d0ded6997bf24962dfc5012e771c907c_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/b5bc22a72af24a094555c1d78403ae2d_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/9bb2b7b4bf1efe973be5b2130b783dc6_L.jpg)