Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: św. Grzegorz Wielki, papież i doktor Kościoła
Dziś jest: Wtorek, 03 września 2024

RADOM

Za duża masa i naciski osi ciężarówki z destruktem asfaltowym

piątek, 19 lipca 2024 14:33 / Autor: Elżbieta Warchoł
Za duża masa i naciski osi ciężarówki z destruktem asfaltowym
foto: ITD Radom
Elżbieta Warchoł

47 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący sfrezowany asfalt z nawierzchni drogi. Za duża masa ładunku spowodowała także przekroczenia dozwolonych nacisków osi zespołu pojazdów na drogę. Naruszenia stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

Patrol ITD w piątek, 19 lipca 2024 roku, na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Szydłowca, zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą – wywrotką. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy był przewożony destrukt asfaltowy z Kielc do Radomia. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia przepisowego tonażu - mówi Marcin Walasik Ekspert Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu.

Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 47 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała też przekroczenie o 2,9 t dozwolonego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę. Nacisk ten wynosił 14,4 t przy obwiązującej normie 11,5 t. Z kolei suma nacisków trzech osi naczepy wynosiła 24,2 t zamiast przepisowych 24 t. - dodaje Marcin Walasik.

Inspektorzy ITD zakazali kierowcy nienormatywnej ciężarówki dalszej jazdy z punktu kontroli do momentu usunięcia stwierdzonych naruszeń. Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru destruktu asfaltowego na inny pojazd. Wobec przewoźnika drogowego i załadowcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Za stwierdzone przekroczenia norm wagowych grożą im wysokie kary pieniężne - wyjaśnia Marcin Walasik Ekspert Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Oprócz tego przewożenie za dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.