![](https://radioplus.com.pl/images/banners/bn_2022_radio.jpg)
Kozienice
Mazowsze przekaże pieniądze na kolej z Kozienic do Dobieszyna
![](/media/k2/items/cache/f2a8cebeea91be90fd92d68b9a6e9767_XL.jpg)
![](/media/k2/users/521.jpg)
45 milionów złotych – taką kwotę dołoży Sejmik Województwa Mazowieckiego do budowy połączenia kolejowego pomiędzy Kozienicami, a Dobieszynem. Dzisiaj w Warszawie miało miejsce podpisanie umowy.
We wtorek w urzędzie marszałkowskim w Warszawie umowę podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Rafał Rajkowski i burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski. W spotkaniu wzięli też udział radni województwa: Leszek Przybytniak i Tomasz Śmietanka oraz wójt Głowaczowa Hubert Czubaj.
Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, to bardzo ambitny i potrzebny projekt, który zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania z i do Kozienic. – To jeden z czterech mazowieckich projektów linii kolejowych, które zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To ogromna szansa na rozwój dla miasta i okolic – dodaje marszałek:
Burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski:
Warto przypomnieć, że decyzję o przyznaniu dotacji radni sejmiku podjęli osiemnaście miesięcy temu. Było to poprzedzone wydaniem pozytywnej opinii przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu, której posiedzenie odbyło się w urzędzie miejskim w Kozienicach w czerwcu 2022 roku. Dodatkowo zarząd województwa mazowieckiego zadeklarował uruchomienie czterech par połączeń Kolei Mazowieckich w ciągu doby przez pięć lat od zakończenia budowy linii kolejowej.
Wspólny projekt gmin Kozienice i Głowaczów zakłada wybudowanie około 23 km torów ze Świerży Górnych do Dobieszyna, przez Miejską Dąbrowę w gminie Głowaczów. Nowy odcinek połączy już istniejącą linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (nr 8). Projekt zakłada również budowę 5 punktów obsługi pasażerskiej, budowę 2 mostów kolejowych oraz usunięcie 23 kolizji z drogami. Odległość od Warszawy wyniesie 107,7 km.
Inwestycja ma kosztować 321 mln złotych netto, z czego 85 % ma pokryć rządowy program Kolej Plus. Oznacza to, że po wsparciu Mazowsza, Kozienice i Głowaczów będą musiały dołożyć 3 mln zł. Środki z urzędu marszałkowskiego będą przekazywane w latach 2026–2028. W maju tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Budowa ma zakończyć się w 2028 roku.
![](/media/k2/items/cache/41a8ebaff56902eb25edd23128a376f1_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/e73d9e755937a49d7dfbe49d4bb74014_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/31f09d371b43ea40b4d1a914781faab5_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/94f73ff23ab03f67f46f19a60bb1ed25_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/d9b77b2c88fd20bd9bebe000864ffde6_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/571f2c5f244e760b28aaee9733001c1a_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/31a012f2c6150744915e75bc9e0caa53_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/432778445bc7e8a25db0b70e675089fe_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/efcc7b6314cb9c532a926e64f3f72984_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/096259c6915d03aeaba60f17ae642573_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/8c123a0c1d74ce024c586e9cbd226ca3_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/ef910d2c2a3b90d924dc3aaf59267fa3_L.jpg)