Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Patron dnia: św. Zyta, dziewica
Dziś jest: Sobota, 27 kwietnia 2024

RADOM

Ulica Skłodowskiej- Curie już gotowa!

piątek, 10 lipca 2015 14:48 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł
Ulica Skłodowskiej- Curie ma już nową jezdnię, chodniki oraz zatoki parkingowe.
Po zakończonej przebudowie nawierzchni włączyliśmy ją wraz z odcinkami trzech sąsiednich ulic do strefy Tempo 30. To nie koniec zmian - zgodnie z zapowiedziami jeszcze w tym roku strefa ta obejmie również południową część Śródmieścia.Odtwarzanie nawierzchni jezdni i chodników ulicy Skłodowskiej-Curie po zakończonej przez Wodociągi Miejskie przebudowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej rozpoczęło się 6 maja. Za roboty o wartości 671 tysięcy 954 złotych odpowiedzialna była Spółdzielnia Rzemieślnicza Budowlana z Radomia. Zadaniem naszego wykonawcy było nie tylko ułożenie w ciągu dwóch miesięcy na całej szerokości jezdni nowego asfaltu, a także budowa chodników oraz miejsc postojowych. W piątek, 10 lipca, rozpoczął się odbiór techniczny tej inwestycji.Obecnie jezdnia ulicy Skłodowskiej-Curie ma sześć metrów szerokości, a chodniki po obu stronach - po trzy metry. Na całej długości ulicy po jej południowej stronie powstały zatoki do parkowania prostopadłego. W podobny sposób parkować można również w zatoce po stronie północnej, czyli w pobliżu ulicy Niedziałkowskiego, koło dawnej Cepelii. Przy drodze pojawiło się kilka nowych rozwiązań, między innymi betonowe odbojniki montowane kilkadziesiąt centymetrów przed krawędzią zatok. Uniemożliwiają one samochodom blokowanie części szerokości chodnika, co z pewnością cieszy wszystkich pieszych. Pięć miejsc w różnych częściach ulicy zarezerwowaliśmy dla samochodów osób niepełnosprawnych. Przywróciliśmy również funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, zawieszonej na czas inwestycji.Dwie najważniejsze nowości to powstanie wyniesionego skrzyżowania u zbiegu Skłodowskiej-Curie i Niedziałkowskiego oraz wyznaczenie na nim dodatkowego, trzeciego przejścia dla pieszych. Zmiany te mają oczywiście związek z rozszerzeniem strefy Tempo 30. Przypominamy, że obowiązuje ona obecnie nie tylko na ulicy Skłodowskiej-Curie na odcinku od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca, ale także na Niedziałkowskiego od Żeromskiego do Kelles-Krauza, na Żeromskiego między Niedziałkowskiego a 25 Czerwca oraz na Słowackiego od Żeromskiego do 25 Czerwca. Na odcinkach tych czterech dróg jest ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę.Z założenia w strefie Tempo 30 staramy się ograniczać stosowanie znaków pionowych, toteż również i teraz zdemontowaliśmy oznakowanie w rejonie obu skrzyżowań koło dawnej Cepelii oraz na skrzyżowaniu koło Łaźni. Nie ma tam już ulic z pierwszeństwem i podporządkowanych - skrzyżowania te są równorzędne, co oznacza, że pierwszeństwo mają wyjeżdżający z prawej strony. Przykładowo jadący ulicą Słowackiego w kierunku Urzędu Miejskiego u zbiegu z jednokierunkowym odcinkiem Żeromskiego powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzystom poruszającym się po wyznaczonym tam kontrapasie.W podobny sposób w kwietniu ubiegłego roku zmieniliśmy organizację ruchu w niemal całej północnej części Śródmieścia, na zachód od ulicy Niedziałkowskiego. Praktycznie z dnia na dzień dziewięć skrzyżowań w obrębie wprowadzonej wówczas strefy zostało zmienionych na równorzędne. W pierwszych dniach niektórzy jadący tamtędy byli nieco zdezorientowani, ale wbrew obawom niektórych kierowców czy nieustannym narzekaniom internetowych malkontentów od tamtej pory na żadnym z tych skrzyżowań nie doszło do wypadku. To najlepsze potwierdzenie, że strefa Tempo 30 ma bardzo istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu. A to dla nas jest zdecydowanie najważniejsze.Jeszcze w tym roku strefa Tempo 30 obejmie kolejne ulice. Zgodnie z wielokrotnymi zapowiedziami, wprowadzimy ograniczenie prędkości w części Śródmieścia położonej na południe od Żeromskiego. Najwięcej zmian planujemy na ulicy Sienkiewicza. Przejście dla pieszych między placem przed katedrą a parkiem Kościuszki zostanie wyniesione. Zbudujemy je z takiej samej kostki i w taki sam sposób jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniu piesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronę ulicy. Na skrzyżowaniu Sienkiewicza i Piłsudskiego zacznie obowiązywać łamane pierwszeństwo - będą je mieli skręcający z Sienkiewicza w lewo w Piłsudskiego oraz w kierunku przeciwnym, czyli tak jak na trasie autobusów linii 1 i 15. Odcinek Piłsudskiego między Sądem Okręgowym a placem Konstytucji 3 Maja będzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania, co oznacza, że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami - dokładnie tak samo, jak na przykład teraz na ulicy Prusa. Przy okazji wprowadzimy u zbiegu Sienkiewicza i Piłsudskiego nowe oznakowanie poziome, aby ograniczyć powtarzające się przypadki parkowania na tym skrzyżowaniu.Sporo nowości planujemy w obrębie skrzyżowania Sienkiewicza i Moniuszki. Przede wszystkim zmienimy lokalizację obu przystanków autobusowych. Przystanek wyznaczony obecnie obok siedziby Urzędu Stanu Cywilnego przeniesiemy przed skrzyżowanie, w okolice kiosku z prasą. Analogiczna zmiana czeka drugi przystanek, dla pasażerów jadących w kierunku ulicy 25 Czerwca: obecnie znajduje się on niedaleko delikatesów, a po zmianach będzie przed skrzyżowaniem z Moniuszki, naprzeciwko budynku USC. Nie przewidujemy budowy zatok, autobusy będą zatrzymywały się bezpośrednio na pasach ruchu. Na Sienkiewicza koło parku Kościuszki, między Mickiewicza a aleją biskupa Chrapka wyznaczymy nowe miejsca parkingowe, zaś nieco dalej - między tą aleją a wejściem do parku obok przystanku autobusowego Sienkiewicza / Katedra część szerokiego chodnika przeznaczymy na nowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim rowerzyści nie tylko bez problemu przejadą między wlotami tych alejek, ale także wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa. Ponadto na wysokości przystanku Sienkiewicza / Katedra zbudujemy z masy bitumicznej dwa progi wyspowe, które skłonią kierowców do zachowania większej ostrożności. Takie same progi pojawią się na Mickiewicza obok parku Kościuszki - zastąpimy nimi obecne, przykręcane do nawierzchni, progi zwalniające. I wreszcie ostatnia zmiana: przejście dla pieszych na Mickiewicza, na wysokości placu za katedrą, również zostanie zbudowane z kostki i wyniesione.Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzenia strefy Tempo 30 na południową cześć Śródmieścia przeznaczymy 300 tysięcy złotych zarezerwowane w tegorocznym budżecie na usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego. Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym w wielu krajach Europy Zachodniej. Od kilku lat coraz częściej wprowadza się je również w centrach polskich miast, czyli tam, gdzie są skoncentrowane instytucje użyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzie poruszających się pieszo jest najwięcej. Ulice objęte takimi uspokojonymi strefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Dla jeżdżących na rowerach nawet nie trzeba na tych obszarach budować osobnej infrastruktury dedykowanej tylko tej grupie uczestników ruchu, ponieważ z założenia w strefach Tempo 30 rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższone tarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejsca parkingowe - raz po jednej, a raz po drugiej stronie ulicy - zmuszają kierowców do zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne - rozwiązania te nie stanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod warunkiem zachowania właściwej prędkości samochodów. (za: MZDiK)