Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Zyta, dziewica
Dziś jest: Sobota, 27 kwietnia 2024

RADOM

Rośnie Strefa Tempo30

niedziela, 12 lipca 2015 12:54 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł
Kolejne ulice w Radomiu w Strefie Tempo 30.
Jeszcze w tym roku strefa Tempo 30 obejmie następne ulice w Radomiu. Zgodnie z wielokrotnymi zapowiedziami, wprowadzimy ograniczenie prędkości w części Śródmieścia położonej na południe od Żeromskiego - informuje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK. Najwięcej zmian planujemy na ulicy Sienkiewicza. Przejście dla pieszych między placem przed katedrą a parkiem Kościuszki zostanie wyniesione. Zbudujemy je z takiej samej kostki oraz w taki sam sposób, jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniu piesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronę jezdni.

Na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza i Piłsudskiego zacznie obowiązywać łamane pierwszeństwo- będą je mieli skręcający z Sienkiewicza w lewo w Piłsudskiego oraz w kierunku przeciwnym (zgodnie z trasą autobusów linii 1 i 15). Część Piłsudskiego między Sądem Okręgowym i placem Konstytucji 3 Maja będzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania- wyjaśnia rzecznik. Oznacza to, że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości jezdni i pierwszeństwo przed pojazdami - dokładnie tak samo, jak na przykład obecnie na ulicy Prusa. Przy okazji chcemy wprowadzić u zbiegu Sienkiewicza i Piłsudskiego nowe oznakowanie poziome, żeby ograniczyć powtarzające się przypadki parkowania na skrzyżowaniu. Sporo nowości planujemy w okolicach skrzyżowania Sienkiewicza i Moniuszki. Przede wszystkim zmienimy lokalizację obu przystanków autobusowych. Przystanek wyznaczony obecnie koło Urzędu Stanu Cywilnego przeniesiemy przed skrzyżowanie, w okolice kiosku. Podobna zmiana czeka drugi przystanek- dla autobusów jadących w stronę ulicy 25 Czerwca. Teraz jest on niedaleko sklepu, a po zmianach będzie przed skrzyżowaniem z Moniuszki, naprzeciwko budynku USC. Nie przewidujemy budowy zatok, bo autobusy będą zatrzymywały się bezpośrednio na pasach ruchu- informuje Dariusz Dębski. Przy Sienkiewicza, między Mickiewicza a aleją biskupa Chrapka (obok parku Kościuszki), wyznaczymy nowe miejsca parkingowe, a trochę dalej - pomiędzy tą alejką a wejściem do parku obok przystanku Sienkiewicza / Katedra - część szerokiego chodnika przeznaczymy na nowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim cykliści nie tylko bez problemu przejadą między wlotami tych alejek, ale też wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa. Ponadto w rejonie przystanku zbudujemy z masy bitumicznej dwa progi wyspowe. Skłonią one kierowców do zachowania większej ostrożności. Takie same progi pojawią się na Mickiewicza obok parku Kościuszki - zastąpimy nimi obecne progi zwalniające, przykręcane do asfaltu. Przejście dla pieszych na Mickiewicza, na wysokości placu za katedrą, też zostanie zbudowane z kostki i wyniesione. Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzenia strefy Tempo 30 na południową cześć centrum Radomia przeznaczymy 300 tysięcy złotych zarezerwowane w budżecie miasta na usprawnienia w ruchu pieszych i rowerów- mówi rzecznik MZDiK. Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym już w wielu krajach Europy Zachodniej.

Od kilku lat coraz częściej wprowadza się je również w centrach polskich miast- tam, gdzie są skoncentrowane instytucje użyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzie poruszających się pieszo jest bardzo dużo. Drogi objęte takimi uspokojonymi strefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu: pieszych, w tym niepełnosprawnych i dla rowerzystów- wylicza Dariusz Dębski. Dla jednośladów nawet nie trzeba na tych obszarach budować osobnej infrastruktury- z założenia w strefie Tempo 30 rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższone tarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejsca parkingowe- raz po jednej, raz po drugiej stronie jezdni- zmuszają kierowców do zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne, rozwiązania te nie stanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod jednym istotnym warunkiem- zachowywania właściwej prędkości wszystkich pojazdów!