Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Zyta, dziewica
Dziś jest: Sobota, 27 kwietnia 2024

RADOM

Jakie inwestycje drogowe powstały w Radomiu w 2022 roku?

poniedziałek, 02 stycznia 2023 15:40 / Autor: Magdalena Król
fot. Magdalena Król/Radio Plus Radom
Magdalena Król

W Radomiu powstały nowe jezdnie, chodniki, drogi rowerowe i sygnalizacje świetlne. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu podsumował najważniejsze inwestycje oraz wydarzenia związane z drogami i z komunikacją miejską, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

Najważniejszą inwestycją była przebudowa ulicy Wolność w Śródmieściu (od Reja do Wernera) wraz z końcówką ulicy Warzywnej. Przybyło tam miejsc postojowych, a cały przyległy obszar został objęty strefą ograniczonej prędkości Tempo 30.

- W ramach tak zwanych zadań czynowych, to znaczy współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców bądź zarządców terenów, zbudowaliśmy w tym roku ulice Cichą na Plantach (od Zakrętu do Chałubińskiego), drogę przed blokiem przy Filtrowej 13 w Śródmieściu, odnogę Godowskiej na pograniczu Godowa i Malczewa (przy posesji nr 88), Paciaka na Janiszpolu (od Słowackiego do Bieszczadzkiej), a ponadto całą ulicę Tylną we wschodniej części Oboziska. Radomski Program Drogowy, polegający na utwardzaniu nawierzchni, objął w 2022 roku ulice Dobrą i Janowską na Kapturze, Godowską na pograniczu Godowa i Młodzianowa (od Wiejskiej do Radostowskiej), część Niemcewicza na Glinicach, Pośrednią na Wośnikach (od Bulwarowej do Czereśniowej), Sławną na Halinowie i Torfową na Obozisku - mówi rzecznik MZDiK Dawid Puton.

Rowerzyści nie muszą już korzystać z jezdni na fragmentach ulic 11 Listopada na osiedlu XV-lecia (od Zbrowskiego do Chrobrego), Beliny- Prażmowskiego w Śródmieściu (od ronda Mikołajczyka do Traugutta) i Limanowskiego, również w Śródmieściu (od ronda Kisielewskiej do Wałowej).

- W ramach budżetu obywatelskiego wybudowaliśmy tam asfaltowe drogi dla rowerów. Pod koniec roku podobna inwestycja była wykonana przy Chrobrego na osiedlu XV-lecia (od 11 Listopada do okolic ronda Sybiraków). Przy okazji każdego z tych zadań powstawały także nowe chodniki. Były też oddzielne inwestycje, mające na celu poprawę komfortu poruszania się pieszych. Trotuary z kostki wykonaliśmy przy ulicach Miłej na osiedlu XV-lecia (zachodnia strona od Kusocińskiego do Sowińskiego), Chałubińskiego na Plantach (od Narutowicza do parku) oraz Rapackiego (od Chrobrego na osiedlu Akademickim do Sempołowskiej na Gołębiowie II) - dodaje rzecznik.

Nowe nawierzchnie jezdni i chodników pojawiały się nie tylko przy okazji inwestycji drogowych, lecz również wodociągowo-kanalizacyjnych. Po zakończonych robotach spółki Wodociągi Miejskie wykonawcy musieli bowiem odtwarzać rozkopane uprzednio odcinki. Tak było między innymi na fragmentach ulic Białej, Błotniej, Kośnej, Konopnickiej i Słowackiego na Glinicach, Chłodnej na Kapturze, Zbrowskiego na osiedlu Nad Potokiem, Wiejskiej na Młodzianowie oraz Okulickiego na pograniczu Zamłynia i Kaptura. Część z tych zadań nadal jest na etapie realizacji.

- Wzbudzaną sygnalizację świetlną zainstalowaliśmy na przejściu dla pieszych przez ulicę 25 Czerwca w Śródmieściu (przy Zespole Szkół Muzycznych). Podobne światła - tyle że i dla pieszych, i dla rowerzystów - pojawiły się także na przejściu i przejeździe przez ulicę Maratońską na pograniczu Halinowa i Zamłynia (w sąsiedztwie ulicy Podhalańskiej). Sygnalizację na ulicy Mieszka I wybudował natomiast inwestor nowego sklepu meblowego na Brzustówce, a na ulicy Lubelskiej (na skrzyżowaniu z drogą dojazdową do parkingu lotniska) - Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze - wyjaśnia Dawid Puton.

W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym zwłaszcza jego tak zwanych niechronionych uczestników powstały wyniesione przejścia na ulicach Radomskiego na Ustroniu, Rapackiego na osiedlu Akademickim, Białej na Glinicach i Żelaznej na Potkanowie. Na kilku innych ulicach w mieście powstały poza tym progi zwalniające.

- Przy ulicach Żeromskiego, 25 Czerwca i Waryńskiego w Śródmieściu "rozbrukowaliśmy" fragmenty bardzo szerokich chodników, tworząc w zamian klomby z krzewami i drzewami. Zlikwidowaliśmy dzięki temu "wyspy ciepła", czyli duże betonowe powierzchnie, które latem szybko się nagrzewają. Jednak przede wszystkim poprawiliśmy bezpieczeństwo pieszych, ponieważ dzięki temu wyeliminowane zostało parkowanie samochodów w niedozwolonych miejscach przed przejściami. Warto tu dodać, że żadne istniejące legalne miejsce postojowe nie zostało z tego powodu zlikwidowane - mówi Puton.

Nowe oświetlenie uliczne zostało zainstalowane między innymi przy ulicach Perzanowskiej, Drzymały i Sołtykowskiej. Kilka przejść dla pieszych na radomskim Południu zostało z kolei doświetlonych (zadanie z budżetu obywatelskiego).

W radomskiej komunikacji miejskiej najważniejsze zmiany to skierowanie części kursów linii 26 do Jedlni-Letniska oraz uruchomienie nowej linii 27 do Skaryszewa. W obu przypadkach stało się to na wniosek samorządów tych gmin - na mocy zawartych z nimi porozumień. Miasto z własnej inicjatywy nie ma bowiem podstaw prawnych do uruchamiania kursów poza swoimi granicami, jeżeli gminy nie chcą ich współfinansować. Wśród innych korekt warto też wymienić skierowanie wszystkich kursów linii 8 na Wośniki, zmianę trasy linii 10 (jazda przez ulice 11 Listopada, Zbrowskiego, Żółkiewskiego, Holszańskiej i Fołtyn) oraz uproszczenie przebiegu trasy linii 16 (poprzez wycofanie jej z Toruńskiej).

Nowe wiaty przystankowe pojawiły się przy ulicach Czarnoleskiej, Wierzbickiej i Warsztatowej na Południu, zaś przy ulicach Beliny-Prażmowskiego w Śródmieściu i 11 Listopada na osiedlu XV-lecia stojące do tej pory zadaszenia zostały wymienione na nowe - z podświetlanymi gablotami. Ustawiono także kilkanaście nowych słupków przystankowych, zgodnych z wytycznymi Systemu Informacji Miejskiej. Przy ulicy Szydłowieckiej powstała para nowych przystanków. Rozpoczęto również akcje promujące Europejski Tydzień Mobilności i - wspólnie z biblioteką - czytelnictwo. Plakaty promocyjne na ten temat zostały umieszczone w podświetlanych gablotach na wybranych przystankach w Radomiu.

Wiosną został rozbudowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na tablicach przystankowych i w aplikacji myBus pojawił się nowy piktogram: gwiazdka. Wskazywał on w sezonie letnim autobusy wyposażone w klimatyzację.