Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Bernardyn ze Sieny, prezbiter
Dziś jest: Poniedziałek, 20 maja 2024

KULTURA

Cud albo Krakowiaki i Górale w Radomiu

poniedziałek, 28 września 2015 21:22 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł
24 października zaprasza Radomska Orkiestra Kameralna.
Cud albo Krakowiaki i Górale to wyjątkowa produkcja Teatru Wielkiego– Opery Narodowej w ramach obchodów 250- lecia Polskiego Teatru Publicznego. Jest to wodewil w czterech aktach. Libretto: Wojciech Bogusławski, muzyka: Jan Stefani. Prapremiera: 1.03.1794, premiera: 13.03.2015 roku. Oryginalna polska wersja językowa! Władysław Kłosiewicz- kierownictwo muzyczne, Jarosław Kilian- reżyseria, Izabela Chełkowska- scenografia i kostiumy Emil Wesołowski- choreografia. Wykonawcy to uczestnicy programu kształcenia młodych talentów „Akademia Operowa”, zagra Barokowa orkiestra „Akademii Operowej”Chór „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego. Sala koncertowa Urzędu Miasta w Radomiu, 24 października godz. 18:00
Cud albo Krakowiaki i Górale Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Jana Stefaniego uznawany jest za pierwszą polską operę narodową. Powstała i wystawiona niedługo przed trzecim rozbiorem, w dowcipnej, lekkiej formie muzycznej i błyskotliwym tekście zawierała bardzo wyraźne przesłania narodowościowe i niepodległościowe, szczególnie ważne dla publiczności polskiej w owym czasie. Dziś, gdy aspekt ten ma już znaczenie wyłącznie historyczne, Krakowiacy i Górale pozostają wciąż atrakcyjnym utworem o wysokich walorach scenicznych, uniwersalnym przesłaniu wpisanym w mądrość ludową i wdzięcznym materiałem warsztatowym dla młodych wykonawców. Właśnie z myślą o nich Teatr Wielki– Opera Narodowa przygotował nową produkcję tej opery, której premiera odbyła się 13 marca 2015. Gros wykonawców stanowią młodzi, wybitnie utalentowani śpiewacy– adepci i absolwenci Programu Kształcenia Młodych Talentów, czyli Akademii Operowej warszawskiego Teatru Wielkiego. Program, realizowany przez tę instytucję od 2009 roku, ma na celu wspieranie rozwoju kariery zawodowej młodych artystów opery, przede wszystkim wokalistów. Akademia Operowa oferuje swoim adeptom udział w regularnie organizowanych warsztatach i kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe oraz stałą opiekę merytoryczną. Szczególnym walorem artystycznym najnowszej produkcji Krakowiaków i Górali jest dbałość o warstwę dźwiękową możliwie najbliższą swemu pierwotnemu kształtowi. Dlatego też specjalnie na potrzeby produkcji powołana została orkiestra, złożona z młodych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich kopiach. Zespół ten pracuje pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza, Grzegorza Lalka i Tytusa Wojnowicza. Władysław Kłosiewicz, wybitny interpretator muzyki dawnej, objął kierownictwo muzyczne całej produkcji i przybliżał młodym muzykom tajniki wykonawstwa historycznego. Podstawą muzycznej realizacji dzieła jest autorskie opracowanie partytury, przygotowane przez Władysława Kłosiewicza na podstawie materiałów źródłowych, w tym rękopisów Jana Stefaniego. Przygotowanie produkcji obejmowało– oprócz dłuższego niż tradycyjny okresu prób– również warsztaty dla wokalistów i instrumentalistów, prowadzone przez znakomitych pedagogów i artystów specjalizujących się w tym specyficznym nurcie wykonawczym. Grono realizatorów spektaklu złożone było z wysokiej klasy profesjonalistów, artystów już uznanych, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się z pokoleniem wstępującym. Tak ukształtowany proces przygotowania i realizacji produkcji pozwolił uzyskać połączenie wysokiej wartość artystycznej i edukacyjnej projektu. Spektakl wyreżyserował Jarosław Kilian, scenografię i kostiumy zaprojektowała Izabela Chełkowska, choreografię ułożył Emil Wesołowski. Produkcja, przygotowywana z myślą o występach gościnnych, zaprojektowana jest w sposób umożliwiający łatwe pod względem logistycznym i niekosztowne: transport, montaż i obsługę techniczną. Modułowa scenografia może być bez problemu adaptowana do wymagań danej przestrzeni, nie tracąc nic ze swojej atrakcyjności i walorów artystycznych. Spektakl został znakomicie przyjęty zarówno przez publiczność jak i przedstawicieli środowiska muzycznego, uzyskując świetne recenzje.