Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

KULTURA

Sztuka a transcendencja– Radziejowice 2013

wtorek, 04 marca 2014 07:29 / Autor: Elżbieta Warchoł
Foto: Elektrownia, Jerzy Kałucki, Przebiegi XXVI, 2013
Elżbieta Warchoł

7 marca o godz. 15.00 w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu odbędzie się wernisaż wystawy „Sztuka a transcendencja – Radziejowice 2013”.

Ekspozycja jest efektem XXXI międzynarodowego pleneru dla artystów posługujących się językiem geometrii, który we wrześniu 2013 roku odbył się w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. W tym roku w plenerze wzięło 36 artystów– 24 z Polski i 12 z zagranicy: z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Rosji, Szwecji i Węgier. Problemem, wokół którego skupiło się spotkanie, była sztuka a transcendencja. We wstępie do katalogu wystawy dr Bożena Kowalska – inicjatorka i kurator wszystkich dotychczasowych plenerów, pisze: W sztuce poszukiwanie i odnoszenie się do tego, co poza czy ponad nami – rządzące światem, choć nieznane, lub tylko tajemnicze i niesprecyzowane – daje się obserwować od najdawniejszych czasów po dziś, niezależnie od szerokości geograficznej. Zazwyczaj ów czynnik transcendentny łączył się w sztuce z różnymi wierzeniami religijnymi, z mniej lub bardziej ukształtowanym wyobrażeniem niezależnych od człowieka sił kierujących losami wszechświata i ludzi. Toteż czynnik ten odczuć się daje jako emanacja szczególnej siły magicznej w powszechnie uznanych za wyjątkowo cenne realizacjach twórczych różnych czasów: czy będzie to kamienny krąg Stonehenge, malowidła w Lascaux, jantry tantryczne czy ołtarz Wita Stwosza, ikony Andrieja Rublowa lub Jerzego Nowosielskiego, tryptyk trzech barw Yves Kleina czy „Umarła klasa” Tadeusza Kantora. Jindrich Chalupecki odpowiedziałby, że to „apel transcendentalny”. Nasuwa się tu mimo woli pytanie, czy ów element transcendentalny nie jest jedynym wyróżnikiem prawdziwej sztuki?

Historia plenerów sięga 1983 r. Odbywały się one kolejno w Białowieży, Okunince i Orońsku, i zaowocowały stworzeniem dwóch międzynarodowych kolekcji nurtu geometrycznego: w Muzeum Okręgowym w Chełmie i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Kolejna, trzecia już kolekcja od 2009 roku tworzona jest w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu.

Wystawa będzie czynna do 30 marca 2014.

Autorzy: : Tamara Berdowska, Gerhard Birkhofer, Hellmut Bruch, Dominique Chapuis, Mateusz Dąbrowski, Andrzej Gieraga, Ryszard Gieryszewski, Julian Gil, Eugenia Gortchakova, Dorota Grynczel, István Haász, Gerhard Hotter, Karolina Jaklewicz, Jerzy Kałucki, Mieczysław Knut, Jo Kuhn, Paweł Lewandowski, Łukasz Leszczyński, Josef Linschinger, Anders Liden, Ryszard Ługowski, Michał Misiak, Paweł Mostowski, Leszek Oprządek, Janusz Orbitowski, Tomasz Prymon, Jan Pamuła, Reinhard Roy, Anna Szprynger, Grzegorz Sztabiński, Norbert Thomas, Jerzy Treliński, Anna Alicja Trochim, Tadeusz Gustaw Wiktor, Mieczysław Wiśniewski, Olga Ząbroń