Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

KULTURA

Andrzej Kosztowniak w obronie Macieja Żółtowskiego

wtorek, 18 lipca 2017 08:18 / Autor: Jakub Szczechowski
Andrzej Kosztowniak w obronie Macieja Żółtowskiego
fot. Radio Plus Radom/M. Nowakowska
Jakub Szczechowski

Poseł PiS Andrzej Kosztowniak broni Macieja Żółtowskiego, dyrektora Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Polityk napisał list w tej sprawie do prezydenta Radomia Radosława Witkowskiego.

Były prezydent wyraził swoje zastrzeżenia co do przeprowadzanego konkursu na dyrektora orkiestry. - Zwracam także uwagę pana Prezydenta na samo ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu. W mojej ocenie jest ono wysoce szkodliwe dla postrzegania naszego miasta zarówno w kraju jak i na świecie. Rażące błędy, nieprzestrzeganie terminów, niezgodność ze statutem ROK oraz występujący konflikt interesów pomiędzy komisją a kandydatami dyskwalifikują tę procedurę. - napisał Andrzej Kosztowniak. Poseł PiS wymienił w liście zasługi samego Macieja Żółtowskiego i Radomskiej Orkiestry Kameralnej. - Mogę zaręczyć, że osoba Pana Dyrektora Macieja Żółtowskiego jest gwarantem jakości w przestrzeni artystycznej, o którą dziś walczy i zabiegatak wiele osób. Proszę przemyśleć nie tylko wartość takiej reklamy dla miasta, lecz może przede wszystkim wartości w tej reklamie, które z punktu widzenia budowania wizerunku miasta są bezcenne - zakończył Andrzej Kosztowniak.

Na początku tego tygodnia prezydent Radomia ma spotkać się dwójką kandydatów na dyrektora ROK. Tu pisaliśmy o stanowisku miasta w tej sprawie.

 

LIST OTWARTY DO PREZYDENTA MIASTA RADOMIA RADOSŁAWA WITKOWSKIEGO

Szanowny Panie Prezydencie, Mija 10 lat od utworzenia w Radomiu orkiestry kameralnej. W 2007 roku podejmowałem decyzję o jej powołaniu chcąc odtworzyć i kontynuować znamienite tradycje w obszarze muzyki związane z naszym miastem. Muzyka klasyczna nie tylko miała zagościć w salach koncertowych, ale równocześnie powrócić z właściwymi jej przymiotami kulturotwórczymi i edukacyjnymi. Tak też się stało.

Z wielkim zdumieniem przyjąłem fakt niekorzystnej dla orkiestry, melomanów i mieszkańców decyzji o przerwaniu istotnego procesu tworzenia. Decyzja Pana Prezydenta dotycząca ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora orkiestry i sugestie władz miasta 0 potrzebie zmiany, która jakoby przyniesie nowy impuls zaprzeczają wyjątkowym dokonaniom Pana Dyrektora Macieja Żółtowskiego. Pozwoli Pan, że przypomnę fakty, które wyraźnie pokazują, że zespół pod kierownictwem Pana Żółtowskiego imponował zarówno pod względem artystycznym, jak również organizacyjnym w ciągu ostatnich lat. Ważne, aby podkreślić w tym miejscu, że tworzona od podstaw orkiestra, dziś przez specjalistów jest wymieniana wśród najlepszych w kraju zespołów kameralnych. Zaangażowanie artystów na czele z ich Dyrygentem sprawiło, że zbudowany został nie tylko zespół, ale także środowisko wokół niego. Miał Pan Prezydent okazję doświadczyć zaangażowania melomanów 1 przyjaciół orkiestry, gdy zbierali podpisy i protestowali przeciwko zmianom, które będą następstwem Pana decyzji.

Radomska Orkiestra Kameralna współpracuje z wieloma wybitnymi wykonawcami z kraju i zagranicy. Za swoje osiągnięcia Pan Dyrektor został między innymi wyróżniony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Kulturalną Miasta Radomia, a ostatnio medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Wyrazy uznania są świadectwem pracy i wyjątkowego zaangażowania. Miałem przyjemność jako Prezydent Radomia kreować i wspierać koncepty, które doprowadziły do stworzenia wielu projektów wykraczających poza działania wyłącznie koncertowe. Orkiestra prowadzi ożywioną działalność fonograficzną. Doskonale przyjęte i ocenione zostały płyty: „Penderecki - muzyka na orkiestrę smyczkową oraz seria dokumentująca Konkurs ARBORETUM. Nie wypada zapominać, że po raz pierwszy za granicami Polski muzycy na czele z swoim dyrygentem odnieśli sukces wśród odbiorców i krytyków nagrywając płyty z muzyką Grażyny Bacewicz. Pierwsza z nich uzyskała nominacje do International Classical Musie Awards 2011 i Fryderyka 2010, nagrodę 5 kamertonów we francuskim magazynie „Diapason”, świetne recenzje w światowej prasie fonograficznej, m.in. „International Records Review” i hiszpańskim „Scherzo” (nagroda Excepcional). Zaangażowanie wielu osób i ciężka praca w przestrzeni artystycznej Pana Dyrektora Żółtowskiego doprowadziły w 2010 roku do nawiązania współpracy z najwybitniejszym żyjącym w Polsce kompozytorem. Radomska Orkiestra Kameralna miała zaszczyt grać pod batutą Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Wyjątkowe są słowa uznania jakie Mistrz wyraził po koncercie doceniając świetne przygotowanie zespołu do wykonania Jego utworów. Między innymi w wyniku tej współpracy, od 2012 roku Radomska Orkiestra * Kameralna organizuje Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM. W 2014 r., do II edycji konkursu nadesłano aż 118 prac z całego świata. Formuła konkursu jest unikalna. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo prace ocenia trzyosobowe jury. Drugi etap to publiczne wykonanie wybranych utworów przez Radomską Orkiestrę Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego i ich ocena przez głównego jurora, 1 prof. Krzysztofa Pendereckiego. W listopadzie 2017 r. odbędzie się koncert finałowy już trzeciej edycji konkursu. W największej części obsługę tego wydarzenia przygotowuje i realizuje osobiście Pan Żółtowski. Corocznie w lipcu, Orkiestra organizuje Międzynarodową Akademię Dyrygentów. Warsztaty prowadzi angielski dyrygent, Maestro Jonathan Brett oraz dyrektor Orkiestry, Maciej Żółtowski. Uczestnicy mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności z profesjonalną Orkiestrą. W obecnym cyklu odbywa się także I edycja Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów AUDITE, w którym międzynarodowe jury oceniać będzie dyrygentów mając na uwadze szczególnie rezultat brzmieniowy ich pracy z orkiestrą. Do konkursu zgłosiło się prawie stu kandydatów z sześciu kontynentów.

Szanowny Panie Prezydencie to już 9 edycji Akademii Dyrygentów, 3 edycje ARBORETUM, Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów AUDITE. W tej kadencji samorządu poczynił Pan kroki mające zadbać 0 rozwój kulturalny. Gdy ustanawiał Pan Nagrodę Literacką padły słowa o kształtowaniu pozytywnego wizerunku miasta. Nie podejmuję się komentarza w tym kontekście, ponieważ z niepokojem myślę o przekreśleniu współpracy i promocji Radomia w kilkuset miejscach na świecie. W miejscach, gdzie do niedawna Radom był egzotyczną miejscowością na mapie. Dziś szczególnie w ośrodkach akademickich kształcących muzyków jesteśmy uważani za miasto wyjątkowych wydarzeń artystycznych, a konkurs „ARBORETUM” za jeden z najistotniejszych w kształtowaniu współczesnej muzyki klasycznej na świecie. Ufam, że docenia Pan tak wyjątkową promocję Radomia. Podobnie należy zauważyć ten rozwój w powstaniu konkursu AUDITE. Na takie wydarzenia latami pracuje się w dużych ośrodkach 1 metropoliach. My takowe posiadamy i to na najwyższym poziomie. Trudno nie zauważyć tu zaangażowania osobistego Pana Dyrektora Radomskiej Orkiestry Kameralnej, które już dawno wykracza poza zwykły stosunek pracy.

Wszyscy pragniemy rozwoju naszej Orkiestry. Czy jednak powinno się to wiązać z degradacją jej wcześniejszych osiągnięć? Nie sądzę. Uważam, że rozwój artystyczny jest od lat prowadzony w sposób spójny i konsekwentny. R.O.K. jest organizatorem koncertów towarzyszących Wielkanocnemu Festiwalowi Ludwiga van Beethovena. Wydarzenie wyjątkowe w Europie, było realizowane w Radomiu siedmiokrotnie. W czasie Festiwalu wraz z Orkiestrą Radomską występowali wybitni młodzi soliści scen operowych z całego świata, odbyły się też koncerty połączonych: ROK i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej oraz ROK z Chórem Chłopięcym i Męskim Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. W listopadzie 2013 r. radomscy muzycy jako jedni z nielicznych zaproszonych z kraju wystąpili w Filharmonii Narodowej w Warszawie w ramach jubileuszowego Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. ROK pod batutą Macieja Żółtowskiego, ze światowej sławy solistą Rafałem Kwiatkowskim zaprezentowali się międzynarodowej publiczności. Festiwal zorganizowany z okazji 80. urodzin kompozytora zgromadził wybitnych artystów, m.in.: Anne-Sophie Mutter, Walerija Giergijewa i Charlesa Dutoit, Yuria Bashmeta. W tym gronie zaprezentowała się Radomska Orkiestra Kameralna, wśród największych marek i nazwisk światowej sceny muzycznej.

Wspomniałem na początku tego listu jak ważne jest w moim odczuciu budowanie środowiska wokół najwyższych wartości w naszej kulturze i edukowanie młodych ludzi. Dlatego zawsze wyrażałem i wyrażam swoje uznanie dla Orkiestry za projekty edukujące dzieci i młodzież oraz jej współpracę z Zespołem Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu. Koncerty umuzykalniające, pozwalają już od najmłodszych lat wykształcić wrażliwość na sztukę, co rozwija aktywną i twórczą wyobraźnię. Koncertów edukacyjnych co roku słucha kilkanaście tysięcy dzieci i młodzieży. W styczniu 2014 roku, z inicjatywy pani Moniki Świostek, przy Orkiestrze zainicjował działalność Chór Filharmoniczny, prowadzony przez Marię Wrzesińską. Sala koncertowa orkiestry to także przystań dla aktorów Teatru „Proscenium”, kierowanego przez panią Izabellę Mosańską. Teatr ten nie tylko uzupełnia ofertę artystyczną miasta, jest równocześnie miejscem wymiany doświadczeń międzypokoleniowych. Dobry klimat tworzony przez pana Dyrektora zaowocował współpracą także z Towarzystwem Muzycznym w Radomiu oraz Fundacją Ars Antiąua Radomiensis i oczywiście z Zespołem Szkół Muzycznych im. O. Kolberga. Także młodzi twórcy mogli poczuć znakomite warunki i kunszt Orkiestry, która dzięki staraniom dyrektora uczestniczyła w realizacji 6 prawykonań zamówionych przez ROK.

W ostatniej części mojego listu w sposób bezpośredni odniosę się do osoby pana Macieja Żółtowskiego. Jego wybór na stanowisko dyrektora ROK nie był przypadkowy lub w jakikolwiek sposób związany z przesłankami innymi niż merytoryczne. Muzyk, kompozytor, dyrygent - człowiek, który spełniał oczekiwania dotyczące budowy na nowo w naszym mieście profesjonalnego i stałego zespołu. W ogłoszonym przez Pana konkursie te wartości niestety nie były najważniejsze. Wszelkie wyróżnienia i nagrody świadczą o Jego twórczym i pełnym oddania podejściu do powierzonych obowiązków. Równocześnie nieustanie stara się podwyższać własne kwalifikacje z korzyścią dla prowadzonych przez niego orkiestr. Współpracował z wieloma zespołami na całym świecie. Uczestniczył w wielu międzynarodowych projektach. Warte podkreślenia jest jego doświadczenie pedagogiczne. Przekazuje swoją wiedzę studentom Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie. Od 2010 r. jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Otrzymał tę propozycję i zaszczyt będąc już w Radomiu. Sięgając pamięcią muszę podkreślić, że zawsze był apolityczny i bezstronny otwarty na współpracę z każdym kto deklarował wsparcie dla muzyki i Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Równocześnie dzielił się z nami swoją wiedzą i promował miasto na arenie międzynarodowej. Dzięki tym działaniom wielu znamienitych twórców, pedagogów i artystów zagościło w Radomiu. Wierzę, że proces zapoczątkowany przez ogłoszenie konkursu można jeszcze odwrócić z pożytkiem dla wszystkich stron.

Zwracam także uwagę pana Prezydenta na samo ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu. W mojej ocenie jest ono wysoce szkodliwe dla postrzegania naszego miasta zarówno w kraju jak i na świecie. Rażące błędy, nieprzestrzeganie terminów, niezgodność ze statutem ROK oraz występujący konflikt interesów pomiędzy komisją a kandydatami dyskwalifikują tę procedurę. Wymieniłem zaledwie kilka zastrzeżeń, a jest ich znacznie więcej. Jest to ostatnia chwila na dokonanie właściwych działań z Pana strony służących miastu i przyszłym pokoleniom jego mieszkańców. Proszę nie przekreślać wieloletnich działań wielu osób w przestrzeni najwyższej kultury. Mogę zaręczyć, że osoba Pana Dyrektora Macieja Żółtowskiego jest gwarantem jakości w przestrzeni artystycznej, o którą dziś walczy i zabiega tak wiele osób. Proszę przemyśleć nie tylko wartość takiej reklamy dla miasta, lecz może przede wszystkim wartości w tej reklamie, które z punktu widzenia budowania wizerunku miasta są bezcenne.