Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
POPOŁUDNIE PLUS RADOM
Wojtek Sałek
Patron dnia: św. Serwulus
Dziś jest: Poniedziałek, 23 grudnia 2024

KULTURA

Obrazy z "Galerii malarstwa polskiego XIX i XX w".

środa, 15 kwietnia 2020 17:31 / Autor: Elżbieta Warchoł
Obrazy z "Galerii malarstwa polskiego XIX i XX w".
za: Fb Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Elżbieta Warchoł

Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu zaprasza wirtualnie do zwiedzania Galerii malarstwa polskiego XIX i XX wieku.

Dziś muzealnicy prezentują "Portret Cecylii Tołłoczko", którego autorem jest Zygmunt Waliszewski (1897 - 1936). Dzieło pochodzi z 1923 roku.

Jak czytamy na Fb radomskiego muzeum: Zygmunt Waliszewski urodził się 1 grudnia 1897 r. w Petersburgu, w Rosji, zmarł 5 października 1936 r. w Krakowie. Edukację artystyczną rozpoczął na Kursach Malarstwa i Rysunku prowadzonych przez Nikołaja Sklifasowskiego i Borysa Fogla - początkowo w Batumi a następnie w Tyfilisie. Jako 13-letni chłopiec miał swoją pierwszą wystawę pt. „Cudowne dziecko”. Podczas pierwszej wojny światowej wstąpił do wojska i walczył na froncie północnym. Z frontu pochodzi wiele rysunkowych szkiców i portretów żołnierzy, znajdujących się obecnie w zbiorach MNW. Ranny, okres rekonwalescencji przechodził w Moskwie, nawiązując przyjaźń z tamtejszą bohemą artystyczną. Powrócił do Tbilisi i gdy w roku 1918 Gruzja proklamowała niepodległość, Waliszewski aktywnie działał wśród grona futurystów skupionych w tzw. „Uniwersytecie 41”. Wykonał wówczas awangardową formalnie kurtynę dla Państwowego Teatru Opery w Tbilisi. Zagrożenie bolszewickie spowodowało wyjazd artysty do Polski, gdzie w 1921 wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do pracowni Wojciecha Weissa a następnie Józefa Pankiewicza. Nawiązał kontakt z krakowską awangardą, pisał rozprawy teoretyczne, projektował scenografię i kostiumy do sztuk teatralnych, wykonał dekoracje malarskie Sali klubowej futurystów „Gałka Muszkatołowa”. W 1924 wyjechał z grupą studentów tworzących tzw. „Komitet Paryski” na dalsza naukę do Paryża, gdzie prof. J. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Problem koloru zdominował jego prace i Waliszewski stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu w sztuce polskiej 20-lecia międzywojennego. Ciężko chory, po amputacji nóg powrócił do Polski w 1930. Tu powstały duże kompozycje jak Wyspa miłości, cykl Uczt inspirowanych twórczością Veronesa, liczne pejzaże i martwe natury zaliczane do najcenniejszych jego dzieł. Jest autorem plafonu na Wawelu w Kurzej Stopce. Ponadto tworzył karykatury, scenki humorystyczne, projektował plakaty. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju i za granicą - czytamy na Fb Muzeum w Radomiu.