KULTURA
Wernisaż w Łaźni. Dorota Sak
Galeria Klubu Łaźnia zaprasza w piątek, 23 kwietnia na wernisaż online. Otwarta zostanie I część wystawy Doroty Sak pt: Helplessness. Wystawa w ramach cyklu: „Pracownie – Konfrontacje”. Wernisaż odbędzie się online na kanale YouTube oraz na Facebook: 23 kwietnia 2021 r., o godz. 19.00.
Wystawa Helplessness zaaranżowana w radomskiej galerii Łaźnia prezentuje twórczość Doroty Sak. Na wystawie można zobaczyć obiekty powstałe w 2021 roku jak również obrazy z wcześniejszych okresów twórczości autorki, m.in. obrazy z cyklów: Rytmy czasu, Synapsy, Ogrody, Stado, Powidoki.
Obiekt Gwiezdny pył otwiera nowy rozdział w twórczości autorki. Temat szeroko rozumianej ludzkiej bezradności staje się motywem przewodnim jej działań. Punktem wyjścia do stworzenia obiektu był obraz namalowany na przełomie roku 2020 i 2021 - dwóch pandemicznych lat, które zachwiały ludzką kondycją. Autorka zmultiplikowała komputerowo swój własny obraz i wydrukowała go w formie tkaniny, tworząc w ten sposób płaszczyznę - tło dla 100 rąk wtapiających się w abstrakcyjną przestrzeń. Zawieszeni gdzieś w kosmicznej sferze borykamy się z codziennymi problemami związanymi z ludzką egzystencją. Przemieszczamy się w poszukiwaniu „lepszego”, „nowego”, ulegamy płynnej tożsamości. Podważamy zastane reguły, tworzymy sztuczną inteligencję, w sidła której sami powoli wpadamy. Wielka kosmiczna przestrzeń wchłania nas niezauważalnie.
Na wystawie autorka prezentuje również film My story stworzony w głównej mierze przez aplikację Movie Creator, którą zupełnie przez przypadek odkryła w swoim smartfonie. Film powstał zanim autorka zorientowała się jak działa aplikacja. Stąd w dużej mierze jego twórcą jest sztuczna inteligencja. Nawet tytuł dobrany został w sposób przypadkowy. Dorota Sak zaakceptowała działania aplikacji, zmieniając jedynie muzykę. Rozpikselowanie obrazu w trakcie zmiany kadru podkreśla jakim zmianom podlegamy jako ludzkość, w którą stronę zmierzamy. Jeszcze wraca naturalny kształt, ale czy nie stajemy się powoli uporządkowanym konstruktem kwadratów?
Tkanina drukowana Help powstała poprzez kolejne filtrowanie w programach komputerowych obiektu Gwiezdny pył. Motyw powtarzającej się ręki tworzy kształt dłoni. Ekspresja i skala przedstawienia nadają monumentalny charakter i podkreślają przesłanie obrazu.
„...Rytmy czasu to cykl malowany od 2005 roku do dzisiaj. Obrazy z tej serii nawiązują do zjawiska przemijalności, ale też odkrywania śladów przeszłości, ich wpływu i podobieństwa na teraźniejszość. Bezpośrednią inspiracją do powstania obrazów były fragmenty fresków i dekoracji ściennych w soborze sofijskim w Kijowie, który artystka miała możliwość zobaczyć podczas pobytu w tym mieście. Zauroczenie kolorem, światłem, mistyką wypełniającą wnętrze świątyni dało impuls do pracy. O powstałych obrazach pisze w swoim tekście dr Dariusz Leśnikowski: „Obrazy ... odznaczają się gorącym kolorytem i wyrazistą kompozycją ... płaszczyzny pulsują, wielowarstwowe pokłady form i kolorów wywołują wrażenie drgania powierzchni. Dodatkowy element rytmu wprowadza zestawienie z tłem centralnego motywu – pasa kontrastującego barwą lub walorem z powierzchnią płótna.”
Innym prezentowanym cyklem są obrazy pt.: Ogrody. Jesień, dla którego charakterystyczne jest wykorzystanie ciepłej kolorystyki nawiązującej do tej pory roku.
„Synapsy” to również zestaw obraz, który dominuje migotaniem, ukazując formy i kształty niczym spod mikroskopu.
W obrazach Doroty Sak korelacja barw, oddziaływania kształtów i kolorów na siebie ma ogromne znaczenie.
Technika malowania obrazów opracowana przez artystkę opiera się na wykorzystywaniu narzędzi, które z pozoru nie są dedykowane do malowania obrazów, są to wałki, szablony itp.
Wykorzystując je nakłada kolejne wzory, kształty operując barwami, dzięki czemu tworzy niezwykłe obrazy prowokujące do kontemplacji.
Dorota Sak - Profesor w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 1990 roku pracuje w macierzystej uczelni. Prowadzi Pracownię Kształtowania Formy Ubioru. W latach 1999 – 2002 była członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2008r. uzyskała tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki użytkowe. Od 2012 do 2016 roku pełniła funkcję Kierownika Katedry Ubioru w ASP w Łodzi. Organizator i uczestnik międzynarodowych konferencji i projektów artystycznych. W latach 2003 – 2010 tutor w programie Gaude Polonia. Współpracuje z Lwowską Narodową Akademią Sztuki we Lwowie i Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie, gdzie prowadziła zajęcia w ramach programu Erasmus+ . Twórczość w zakresie sztuki włókna, projektowania ubioru, malarstwa. Prace prezentuje na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.