Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

Muzea

Wernisaż czterech wystaw w Orońsku

czwartek, 03 marca 2022 17:05 / Autor: Michał Kaczor
Wernisaż czterech wystaw w Orońsku
fot. Michał Kaczor/Radio Plus Radom
Michał Kaczor

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza na wernisaż czterech wystaw. Są one zatytułowane "Esencja zgrzytu", "Archetypy rzeźby", "Częstotliwość napięć" i "Trzy Gracje".

Wszystkie cztery wystawy będą otwarte dla zwiedzających od 5 marca.

"Esencja zgrzytu" Piotra Nowaka

To artysta średniego pokolenia działający na międzynarodowej scenie artystycznej, absolwent Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Wydziału Sztuk Wizualnych Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo. Swoje prace pokazywał m.in. w Korei Południowej, Wenezueli, na Tajwanie, w Portugalii, Belgii, Hiszpanii, Danii i Norwegii.

- Tytuł "Esencja zgrzytu" jest wynikiem poszukiwań wspólnego mianownika dla prac, które są prezentowane na wystawie. Odnosi się poszukiwań istoty kontrastów. Wspólnym mianownikiem jest pewien oksymoron. Z jednej strony mamy delikatną, kruchą ceramikę, z której tworzone są monumentalne rzeźby, a także prace, które pod pozorem śmiertelnej powagi kryją przymrużenie oka - tłumaczy artysta.

Wystawa jest zbiorem wielu prac tworzonych na różnych etapach działalności twórczej Piotra Nowaka.

- Mamy projekcie wideo, rzeźby wolnostojące, mozaiki, druki na tkaninie. Łączy je wspólny mianownik, czyli poszukiwanie kontrastów. Przestrzeń galerii została podzielona, by publiczność mogła odbyć podróż, odkrywając własne interpretacje każdej z prac - dodaje.

"Archetypy rzeźby" Józefa Kopczyńskiego

Na wystawie znajdziemy cykle rysunków i grafik takich jak Dafne, Kain, Charon, Putyfara, Ikar- archetypy ludzkie wielu kultur zaimplementowane przez Kopczyńskiego w jego codzienność - sąsiadują ze szkicami bardzo roboczymi, zazwyczaj będącymi preludium do późniejszych rzeźb, a czasem będących zapisem najprostszych chwil: bawiący się syn naszkicowany na strzępie papieru-szybka notatka by zapamiętać jego charakterystyczną pozę, matka z dzieckiem na papierze do pieczenia, córka na pogiętym papierze nutowym, gdzie motyw nadrukowanej pięciolinii ma dodatkowe, charakteryzujące modelkę znaczenie.

Więcej o wystawie przeczytacie TUTAJ.

"Częstotliwość napięć" Szymona Popielca

Konstruowane przez Szymona Popielca struktury i zespoły kolorowych figurek i bibelotów z oddali wyglądają jak rafa koralowa. Kojarzą się z naroślami, które, jak obca tkanka, wrastają w świadomość społeczną. Obecna na wystawie surrealistyczna, wypaczona wizja świata to komentarz artysty na temat współistnienia we współczesności zawłaszczonej przez media. To wersja rzeczywistości rozstrojonej, gdzie coś potoczyło się w niewłaściwym kierunku. Nasze wspólne, podświadome strachy i fascynacje przybierają tutaj formę deliryczno-halucynogennych, zorganizowanych systemów. Artysta przekształca znalezione przez siebie odpadki konsumpcyjnego świata w urządzenia będące w nieustannym ciągu przepływów i połączeń.

Więcej o wystawie TUTAJ.

"Trzy Gracje" Jarosława Perszki

To zarazem kolejna wypowiedź artysty w efemerycznej materii lamp neonowych, których światło ujęte w monumentalną instalację na nowo zorganizuje wnętrze galerii. „Trzy Gracje”, będące kontynuacją „neonowych rzeźb” realizowanych w innych przestrzeniach („Zimny grzejnik łazienkowy”, „Drzwi bez tytułu”, „Krok”) są pretekstem do badania przez artystę struktury światła, w której gaz zamknięty w szklanej rurce jest szczególnym nośnikiem.

WIęcej o wystawie TUTAJ.