RADOM
Budowa N-S. Będą poważne utrudnienia w centrum
- Głównym celem, jaki przyświeca nowej inwestycji drogowej jest odkorkowanie centrum miasta. Trasa N-S ma stanowić alternatywę dla ulicy 25 Czerwca i ma pomóc rozwiązać jeden z najbardziej uciążliwych problemów komunikacyjnych w mieście – mówi prezydent Radosław Witkowski.
Na odcinku od ronda Mikołajczyka do węzła u zbiegu z ulicą Słowackiego trasa N-S ma mieć dwie jezdnie, po dwa pasy w każdym kierunku. Zgodnie z najnowszą koncepcją, na rondzie powstanie piąty wlot - na dwukierunkową ścieżkę rowerową. Między rondem, a węzłem, chodnik oraz ścieżka rowerowa będą miały po dwa metry szerokości i będą od siebie odsunięte, aby uniknąć wycinki drzew rosnących wzdłuż Beliny-Prażmowskiego. Obsługę pobliskiej szkoły i prywatnych posesji zapewni na tym odcinku dwukierunkowa droga odbarczająca.
Ze względu na bezpieczeństwo powstaną na niej trzy wyniesienia i zwolnienie ruchu. Węzeł u zbiegu z ulicą Słowackiego umożliwi obsługę relacji dotychczas niedostępnych. - Jadący zarówno od strony dworca, jak i od ulicy Szklanej będą mogli skorzystać z bezkolizyjnego wjazdu na wiadukt w ciągu ulicy Słowackiego, który umożliwi dalszą jazdę w kierunku Idalina. Z kolei dla jadących od strony Idalina powstanie bezkolizyjny zjazd z wiaduktu w stronę dworców PKS i PKP. To wszystko spowoduje odciążenie śródmieścia, w tym m.in. zakorkowanego lewoskrętu z ulicy Słowackiego w ulicę 25 Czerwca – tłumaczy wiceprezydent Konrad Frysztak. Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi. Samo przejście podziemne zostanie zlikwidowane. Piesi i rowerzyści będą mieli natomiast wydzielony na wiadukcie ciąg pieszo-rowerowy. Rowerzyści jadący od ronda Mikołajczyka będą mogli na węźle na poziomie zero skręcić w lewo i jezdniami po obu stronach najazdu na wiadukt pojechać w kierunku ulicy 25 Czerwca. Na odcinku od ulicy Słowackiego do ulicy Żeromskiego trasa N-S będzie miała jedną jezdnię, która będzie biegła bezpośrednio obok torów kolejowych.
- Według najnowszej koncepcji, wzdłuż tego odcinka trasy powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech i pół metra, którego w poprzednich planach nie było. Właśnie z tego powodu będą konieczne dodatkowe wykupy gruntów niezbędnych do realizacji tego zadania. Ciąg ten wraz z drogą odbarczającą zapewnią obsługę posesji od strony linii kolejowej – tłumaczy wiceprezydent Konrad Frysztak. U zbiegu z ulicą Szklaną powstanie rondo z wydzielonym prawo skrętem z ulicy Żeromskiego w nową trasę. Rowerzyści będą mogli skręcić w lewo w Żeromskiego albo wjechać na wprost w ulicę Sienną, co umożliwią im zaniżone krawężniki.
Trasa N-S ma być gotowa do końca 2017 roku. Projektowa wartość inwestycji to 32 miliony złotych. Pierwsze pieniądze na realizację zadania miasto już ma dzięki subwencji drogowej, którą otrzymało na budowę ulicy Młodzianowskiej. Przyznana kwota 13 milionów złotych pozwala zaoszczędzić sporą sumę w budżecie miasta i przeznaczyć ją na poprawę sieci drogowej w innym miejscu - czyli w tym przypadku właśnie w śródmieściu.
Przetarg na budowę odcinka trasy N-S, łączącego rejon dworca PKS z ulicami Słowackiego, Żeromskiego i Szklaną zostanie ogłoszony w przyszłym roku.