Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

RADOM

Tramwaje w Radomiu? Władze zaskoczone!

środa, 13 listopada 2013 13:07 / Autor: Radosław Mizera
Tramwaje w Radomiu? Władze zaskoczone!
Radosław Mizera

Budowa komunikacji szynowej w Radomiu staje się coraz bardziej realnym przedsięwzięciem.

Zarząd Województwa Mazowieckiego dał właśnie zielone światło dla tej inwestycji. Nie byłoby w tym jednak nic dziwnego, gdyby nie zaskoczenie władz Radomia. Prezydent miasta Andrzej Kosztowniak podczas jutrzejszego spotkania z marszałkiem Mazowsza, będzie chciał dowiedzieć się więcej o wniosku, który został zgłoszony do Kontraktu Terytorialnego Województwa Mazowieckiego.
Ale zacznijmy od początku. Wicemarszałek Mazowsza Leszek Ruszczyk w rozmowie z Radiem Plus Radom powiedział, że na wtorkowym zarządzie zostały pozytywnie zaopiniowane trzy projekty w ramach Kontraktu Terytorialnego. Najważniejszy opiewa na 350 mln złotych i dotyczy budowy miejskiego systemu komunikacji wraz z przebudową infrastruktury ulicznej. - Linia tramwajowa połączy dwa największe promienie obsługi, liczące odpowiednio 33 tysiące i 26 tysięcy mieszkańców. Na promieniu północnym znajdują się trzy osiedla o zabudowie intensywnej: XV-lecia, Akademickie i Michałów. Ponadto przy trasie znajdują się największe w mieście zakłady pracy: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, główny campus Uniwersytetu oraz komenda wojewódzka i miejska Policji. Na promieniu południowym leży największy zespół osiedli - Ustronie wraz Prędocinkiem i rejonem zabudowy intensywnej na Młodzianowie. Ogółem w zasięgu dojścia pieszego do trasy znajdzie się 80 tysięcy - czyli 1/3 - mieszkańców miasta - powiedział Leszek Ruszczyk:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Trasa ma mieć długość ok. 8 kilometrów. Kolejne 70 mln złotych ma być przeznaczone na regionalny węzeł transportu publicznego, czyli przebudowę placu dworcowego. Pod skrzyżowaniem ulic Poniatowskiego-Prażmowskiego i Traugutta powstanie tunel drogowy. Sieć miejskiego transportu szynowego powstanie w technologii klasycznego tramwaju normalnotorowego, zasilanego trakcją elektryczną napowietrzną. Inwestorem obu zadań ma być miasto Radom. O komentarz poprosiliśmy prezydenta Andrzeja Kosztowniaka:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


W ramach Radomskiego Bieguna Innowacji ma być również zrealizowane Centrum Nauki ''Sołtyk''. Zgodnie z zapowiedziami MEN w całym kraju ma powstać kilkanaście takich ośrodków. Na lokalizację tego projektu proponuje się Fabrykę Broni przy ulicy 1905 Roku.

 

TYmczasem w czwartek w urzędzie marszałkowskim marszałek Adam Struzik organizuje spotkanie z udziałem władz Radomia - informuje Marta Milewska, rzeczniczka Marszałka mazowsza. Ma ono na celu wyjaśnienie władzom Radomia, jakie są zasady konstruowania kontraktu terytorialnego oraz jak tworzone są ramy wsparcia w kolejnej perspektywie unijnej. Do udziału w spotkaniu marszałek zaprosił także radnych województwa, przedstawicieli Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
– Środki unijne są wielką szansą dla wszystkich samorządów lokalnych. Przekonali się o tym ci samorządowcy, którzy potrafili składać dobre wnioski i dziś cieszą się nowymi inwestycjami. Trzeba pamiętać, że o tym, jak mogą być wykorzystywane pieniądze z UE, decydują ścisłe zapisy i wytyczne unijne. Podobnie jest z kontraktem terytorialnym. Nie jest on listą inwestycji, które zostaną zrealizowane na Mazowszu, a zbiorem propozycji samorządów z poszczególnych regionów. Dopiero po negocjacjach ze stroną rządową otrzymamy odpowiedź – ile i które inwestycje, będą mogły liczyć na wsparcie unijne. Dodatkowo, inwestycje te muszą być zgodne z priorytetami wojewódzkimi, krajowymi i unijnymi. Nie mogą to też być projekty kubaturowe, bo Unia już zapowiedziała, że w przyszłych latach ich nie dofinansuje. Co ważne, projekty, które nie spotkają się z przychylnością ministerstwa, będą mogły ubiegać się o wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – wyjaśnia marszałek Adam Struzik. – Myślę więc, że na tym etapie prac i na minimum rok przed ogłoszeniem pierwszego konkursu, propagowanie czarnych scenariuszy nie ma wielkiego sensu. W kolejnej agendzie, jak i w obecnej, dofinansowanie unijne zdobyły setki samorządów z Mazowsza. Wszystko zależało i nadal zależeć będzie od jakości składanych projektów. Jestem pewien, że również Radom stanie na wysokości zadania i pozyska z UE szereg środków na swój rozwój. Na co bardzo liczę – podsumowuje marszałek Adam Struzik.