REGION
Edukacja przygodą?
Następnie głos zabrał dr Rafał Godoń, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na wychowawczy aspekt osobistego przeżywania przygody. Podkreślił, że podczas zaangażowania się w outdoor education, człowiek doświadcza, uczy się nowych rzeczy i to rozwija go, zmienia i pozwala stać się lepszym.
Kolejną osobą, która przemówiła do zgromadzonej publiczności był Prezes Fundacji Nasza Ziemia, Sławomir Brzózek. Przypomniał on, jak idea organizacji konferencji naukowej rozwijała się i podkreślił, że kluczem do sukcesu jest współpraca. Zauważył, że trud pracy, który został podjęty w 2011 roku, teraz procentuje i dzięki niemu aktualnie spotykamy się w coraz większym gronie pasjonatów.
Ostatnią osobą, która witała gości, była Agnieszka Leśny, Prezes Fundacji Pracownia Nauki i Przygody. Zwróciła ona uwagę, że trzy kolejne konferencje tworzyło grono pasjonatów wraz z zespołem wolontariuszy, wyrażając nadzieję, że tradycja tej unikatowej konferencji będzie kontynuowana. Podziękowała ona wszystkim za przybycie i wyraziła nadzieję, że tegoroczna konferencja, podobnie do dwóch poprzednich, pozwoli wszystkim na zawiązanie nowych znajomości i będzie przyczynkiem do wspólnego przeżycia przygody.
Pierwszą osobą, która na konferencji podzieliła się swoimi doswiadczeniami z outdoor & adventure education był dr Pete Allison z Uniwersytetu w Edynburgu. Podczas swojego wystąpienia powiedział: „Uważam, że głównym zadaniem edukacji jest zapewnienie przetrwania dla takich wartości jak: ciekawość świata, hart ducha, wytrwałość w dążeniu do celu oraz współczucie.” Dr Allison opowiadał o projektach, które realizował i wnioskach, które z nich wyciągnął. Zwrócił uwagę na to, otaczająca nas przestrzeń ma wpływ na postrzeganie przez nas świata. Mówił o żeglowaniu z osobami, które formalny system edukacji wykluczył i jak przebywanie na otwartych wodach pozwala spojrzeć na wiele problemów w inny, nowy sposób. Podkreślił przy tym wartość poznawania siebie i innych, swoich możliwości i ograniczeń dzięki działaniu w grupie.