REGION
Lekcje o Mazowszu rozstrzygnięte
66 różnych pomysłów na to, jak uczyć o Mazowszu mieli nauczyciele, którzy zgłosili swoje scenariusze do drugiej edycji konkursu „Lekcje o Mazowszu”. W tym roku motywem przewodnim był „Rok dla Niepodległej”.
Muzyczne inspiracje Mazowszem, zaproszenie do historycznego escape roomu czy szkolnego domu zagadek, to tylko wybrane z tematów lekcji, które proponują uczniom mazowieccy nauczyciele. Wiele spośród nagrodzonych prac swoją tematyką nawiązuje do przypadającego w tym roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Autorzy proponują jednak niekonwencjonalne podejście do tematu takie, jak np. teatr cieni, topografia miejsc pamięci czy wędrówka śladami Józefa Piłsudskiego.
Wysoki poziom i wiele nietypowych rozwiązań sprawiły, że wybór najlepszych prac nie był łatwy. Ostatecznie nagrodzonych i wyróżnionych zostało 14 scenariuszy. – Duże zainteresowanie drugą edycją konkursu pokazało, że lekcje o Mazowszu cieszą się popularnością, uczniowie chcą się uczyć o naszym regionie a nauczyciele ciągle poszukują tematów i inspiracji do rozmów z nimi. Gratuluję wszystkim laureatom jak i wszystkim tym, którzy zdecydowali się pokazać swoje pomysły – mówi Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego:
Do drugiej edycji konkursu samorządu Mazowsza oraz Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli zgłoszono 66 prac z całego Mazowsza. Większość scenariuszy przygotowali nauczyciele, po 3 napisali muzealnicy i pracownicy bibliotek. Co czwarty scenariusz pochodził z placówki z subregionu warszawskiego, 12 scenariuszy przygotowali nauczyciele z subregionu płockiego. Autorami 10 prac są nauczyciele z ostrołęckiego, a 9 z subregionu ciechanowskiego. Po 8 scenariuszy wpłynęło z radomskiego i siedleckiego.
Autorzy najlepszych scenariuszy otrzymają nagrody finansowe, w wysokości 2,5 tys. zł za zajęcie I miejsca, 1,5 tys. zł za II miejsca, 1 tys. zł za III miejsca oraz za wyróżnienie w wysokości 500 zł.
Nagrodzone i wyróżnione scenariusze zostaną opublikowane w wydanej przez samorząd województwa mazowieckiego publikacji.
LAUREACI DRUGIEJ EDYCJI KONKURSU „LEKCJE O MAZOWSZU”
w kategorii 7–9 lat
I miejsca nie przyznano; II miejsce „Na ludową nutę”, Agata Pędzich i Paula Skiba, Szkoła Podstawowa Nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce; III miejsce „Serce pełne Mazowsza”, Izabela Bielińska i Beata Osial Miejskie Przedszkole Nr 2 w Sokołowie Podlaskim;
Wyróżnienia: „Śladami przeszłości, czyli twórcze spotkania z historią Mazowsza”, Iwona Kobylańska, Szkoła Podstawowa Nr 21 w Płocku; wyróżnienie „Józef Piłsudski znany i nieznany – poszukiwania śladów Marszałka na Ziemi Radomskiej, Aldona Gębka, Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 24 w Radomiu.
w kategorii 10–14 lat
I miejsce „I Ty możesz zostać marszałkiem! O Józefie Piłsudskim w teatrze cieni”, Sławomir Kordaczuk, Muzeum Regionalne w Siedlcach, II miejsce „Szkolny Mazowiecki Dom Zagadek”, Małgorzata Kostian, Szkoła Podstawowa Nr 314 im. Przyjaciół Ziemi w Warszawie; III miejsce „Chcemy więcej wiedzieć o regionie, by upamiętnić Niepodległą”, Bożena Grabińska, Szkoła Podstawowa w Troszynie (pow. ostrołęcki);
Wyróżnienie „Piękne jesteś Mazowsze, skąd wziąłem skrzydła do lotu... - Śladami wolności ku polskości”, Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa Nr 3 w Płocku;wyróżnienie „Powiedz Maniu gdzie Ty mieszkasz…?”, Wioletta Dąbrowska i Marlena Dynek-Huszcza, Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy Pierwszego Pułku Piechoty Legionów Józefa Piłsudskiego w Olszycu Szlacheckim (pow. siedlecki).
w kategorii 15–18 lat
I miejsce „Lekcja w postaci gry terenowej: Śladami Józefa Piłsudskiego na Mazowszu – Walka o niepodległość”, Agnieszka Sławińska, Prywatne Liceum i Gimnazjum Sióstr Niepokalanek w Szymanowie; II miejsce „Wy-grajmy wolność!!! Mazowsze a niepodległość - historia i współczesność”, Anna Gajek i Ireneusz Gajek, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Krasnem (pow. przasnyski); III miejsce „Królowa nauk dla Mazowsza. Z niepodległością w tle”, Joanna Jaworska, Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie (pow. makowski);
Wyróżnienie „Odkryj karty Mazowsza – „escape room” na lekcji bibliotecznej, Anna Jolanta Lewandowska, Zespół Szkół Nr 3 w Płocku; wyróżnienie „Melodia wolności z Mazowsza”, Alicja Aktyl-Rosłaniec, Szkoła Podstawowa Nr 3 w Płocku.
Komisja Konkursowa ze względu na innowacyjne pomysły związane z realizacją tematu przewodniego, ciekawe rozwiązania metodyczne oraz uniwersalność treści postanowiła zarekomendować do publikacji kilka dodatkowych scenariuszy.
w kategorii 10–14 lat
„Mazowieckie perełki”, Aleksandra Kowalik, Szkoła Podstawowa w Mysiadle (pow. piaseczyński); „Droga do wolności - topografia historyczna miejsc pamięci”, Mateusz Lewandowski, Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Obrońców Westerplatte w Gostyninie;„100 lat niepodległości w fotografii”, Łukasz Niewiadomski, Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, „Jak Mazowszanie upamiętnili 10. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości”, Małgorzata Madany, Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Wyszogrodzie Filia w Rębowie (pow. wyszogrodzki).
w kategorii 15–18 lat
„Śladami Powstania Styczniowego w Sokołowie Podlaskim i w okolicach”, Robert Jaszczuk, Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Sokołowie Podlaskim; „Nazwy Iłżeckich ulic w hołdzie tym, którzy walczyli o Niepodległą”, Katarzyna Koriat i Renata Niewadzi-Gut, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Iłży.