Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

REGION

Pociągi pojadą 250 km/h

piątek, 26 kwietnia 2019 17:00 / Autor: Marcin Prejs
Pociągi pojadą 250 km/h
fot. M. Prejs/Radio Plus Radom
Marcin Prejs

W Idzikowicach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Podpisana nowelizacja rozporządzenia daje zielone światło do tego, by pociągi mogły poruszać się po polskich torach z prędkością nawet 250 km/h. Minister Andrzej Adamczyk wyjaśnił, że nastąpi to już za kilka lat.

Podpisane w Idzikowicach rozporządzenie to historyczny dokument, mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jak wyjaśnił, treść rozporządzenia ważna jest zarówno dla zarządcy infrastruktury, jak i przewoźników, którzy będą dostosowywać swoje składy do szybszej jazdy.

Prezes dodał, że z maksymalną prędkością pociągi będą mogły jeździć po niemal całej Centralnej Magistrali Kolejowej. Tylko w kilku miejscach prędkość będzie niższa.

Wicewojewoda Karol Młynarczyk podkreślał, że dzięki prowadzonym na kolei inwestycjom nie tylko zwiększy się prędkość pociągów. Inwestycje wpłyną także na poprawę bezpieczeństwa.

Poseł Robert Telus wyjaśnił, że w ostatnim czasie sporo kolejowych inwestycji realizowanych jest i będzie właśnie na terenie powiatu opoczyńskiego.

Nowelizacja rozporządzenia podpisana została w Idzikowicach, gdzie modernizowana jest stacja techniczna. Widać tu już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania.

W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia.

Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. Wówczas najkrótszy czas podróży pociągiem na trasie Warszawa – Katowice / Kraków będzie poniżej 2 h. Obecnie pociągi pokonują tę trasę w czasie ok. 2h 20 min.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki (znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności.