Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

REGION

Pierwsze FLIRT-y już gotowe!

poniedziałek, 22 lipca 2019 19:39 / Autor: Monika Nowakowska
Pierwsze FLIRT-y już gotowe!
Monika Nowakowska

Pierwsze FLIRT-y dla Kolei Mazowieckich zjechały z taśmy produkcyjnej. Pudła wagonów zostały połączone z wózkami jezdnymi tworząc pięcioczłonowy skład. Przedtem człony pojazdu zostały zabudowane – rozprowadzono w nich okablowanie, wyposażono w elementy elektryczne, położono panele ścienne, sufity i podłogi, a także wklejono kabinę czołową pojazdu.

Realizacja dwóch pierwszych umów wykonawczych na dostawę kolejno sześciu i dwunastu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT najnowszej generacji, zamówionych przez Koleje Mazowieckie przebiega zgodnie z planem. Zgodnie z harmonogramem pierwsze dwa pojazdy z pierwszego zamówienia, podpisanego w dniu 7 maja 2018 r., mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Wcześniej przejdą testy typu, w celu otrzymania dopuszczenia do eksploatacji. Kolejne cztery pojazdy będą przekazywane systematycznie w pierwszym kwartale 2020 r. Pojazdy z tego zamówienia są dedykowane do obsługi połączeń na linii nr 9 Warszawa – Działdowo.

Umowy wykonawcze zostały zawarte w ramach rekordowego kontraktu ramowego na dostawę 71 pojazdów typu FLIRT podpisanego w styczniu 2018 roku, opiewającego na ponad 2 miliardy złotych. Kontrakt jest zrealizowany przy wsparciu środków unijnych z RPO Województwa Mazowieckiego (dofinansowanie w wysokości 96,16 mln zł) oraz z POIiŚ (dofinansowanie w wysokości 580 milionów zł). Na realizację tej inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad 1 mld zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.

Pojazdy zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi zestawione z tych pojazdów będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Będą wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności.

O firmie Stadler

Stadler, międzynarodowy dostawca pojazdów szynowych z siedzibą w Bussnang we wschodniej Szwajcarii buduje pociągi od ponad 75 lat. Zatrudnia ponad 8500 pracowników w kilku zakładach produkcyjnych i ponad 40 lokalizacjach serwisowych. Posiada szeroką gamę produktów w segmentach pojazdów ruchu miejskiego i kolejowego: tramwajów, pociągów metra, pociągów regionalnych, podmiejskich, międzymiastowych oraz dalekobieżnych. Produkuje również wagony pasażerskie, a także lokomotywy liniowe i manewrowe – między innymi najmocniejszą elektryczno-spalinową lokomotywę w Europie. Stadler pozostaje światowym liderem w produkcji pojazdów szynowych z napędem zębatym.

O Kolejach Mazowieckich

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. została powołana 29.07.2004 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (51 proc. udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49 proc. udziałów). Od 2008 r., po odkupieniu udziałów od „PKP Przewozy Regionalne”, jedynym właścicielem spółki jest Samorząd Województwa. Obecnie Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników kolejowych w kraju i spółka z blisko 20 proc. udziałem w rynku przewozów pasażerskich. W 2018 r. z usług Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 62 mln osób. W ciągu doby spółka uruchamia około 800 pociągów. Prezesem Zarządu jest Robert Stępień. Przewodniczącym Rady Nadzorczej KM jest Waldemar Kuliński.