REGION
Piętnaste urodziny Kolei Mazowieckich
Prawie 60 milionów pasażerów rocznie, blisko 482 milionów zł kapitalu zakładowego, a to wszystko w ciągu 15 lat. 29 lipca 2019 roku mija dokładnie 15 lat od podpisania umowy, która powołała do istnienia Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM”.
Udziałowcami spółki zostali Samorząd Województwa Mazowieckiego (51% udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” (49% udziałów). Na początku działalności kapitał zakładowy wynosił 50 000 zł. Dzisiaj Koleje Mazowieckie przewożą blisko 60 milionów pasażerów rocznie, a kapitał zakładowy spółki to prawie 482 miliony zł. Pierwsze pociągi Kolei Mazowieckich wyjechały na szlaki 1 stycznia 2005 roku. Jednak celem było pełne usamorządowienie spółki, do którego doszło 8 stycznia 2008 roku. Przejęcie przez samorząd województwa stu procent udziałów w Kolejach Mazowieckich, usprawniło zarządzanie i rozpoczęło okres dużych inwestycji taborowych.
– Z perspektywy czasu muszę powiedzieć, że była to decyzja słuszna. Oczywiście, mieliśmy pewne wątpliwości, ale jak się okazało przy dużych, a nawet bardzo dużych nakładach finansowych i determinacji – Koleje Mazowieckie stały się liderem na torach. Dziś, po 15 latach trudno już sobie przypomnieć w jak fatalnym stanie były przejęte przez nas składy. Jednak najważniejsze, że udało się nam usprawnić komunikację na Mazowszu i przekonać mieszkańców do podróżowania koleją – mówi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. – Pamiętajmy jednak, że Koleje Mazowieckie to nie tylko coraz nowocześniejszy i wygodniejszy tabor. To także ludzie, którzy od 15 lat pracują w spółce. Dla wielu z nich nie jest to tylko praca, a przede wszystkim pasja – dodaje marszałek.
Park taborowy KM jest stale unowocześniany dzięki zakupom nowych pojazdów oraz modernizacji posiadanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W 2005 r. spółka rozpoczynała działalność, dysponując 184 wysłużonymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Dziś ma 316 sztuki różnego rodzaju taboru, z czego 119 to zupełnie nowe pojazdy. W sumie koszt zakupu nowych pojazdów wyniósł ponad 1 mld zł, a inwestycje w modernizacje posiadanych elektrycznych zespołów trakcyjnych 704 mln zł.
Jednak Koleje Mazowieckie to nie tylko pociągi. - W ciągu piętnastu lat działalności udało się m.in.: reaktywować zawieszone przez „PKP Przewozy Regionalne” połączenia, wprowadzić własną taryfę przewozową, która umożliwiła elastyczne kształtowanie ofert, opracować ofertę „Wspólny bilet KM ZTM i WKD” czy wprowadzić nowe kanały sprzedaży biletów. Koleje Mazowieckie inwestują także w szkolenia swoich pracowników. Udało się stworzyć własny ośrodek szkoleniowy z nowoczesnym symulatorem jazdy. To właśnie tu kształci się młodzież na stanowiska maszynisty oraz kierownika pociągu - wymienia Donata Nowakowska - rzecznik Kolei Mazowieckich.
W 2005 roku pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego wybrało blisko 40 milionów pasażerów, a w 2018 roku spółka przewiozła blisko 60 milionów osób.
- Przez 15 lat udało się osiągnąć dużo, ale nie zwalniamy tempa i jesteśmy w trakcie realizacji największej w historii polskiej kolei inwestycji w tabor – zakupu 71 ezt FLIRT najnowszej generacji. Prezentacja pierwszego pojazdu odbędzie się na Targach Trako 2019, 24 września. Ponadto pracujemy nad rozbudową zapleczy do utrzymania taboru. Jesteśmy na etapie końcowym realizacji projektu „Rumobil” dla wszystkich linii, które obsługujemy, co oznacza, że już wkrótce każdy pasażer będzie mógł za pomocą aplikacji sprawdzić gdzie znajduje się jego pociąg – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.