REGION
Jest pozwolenie na budowę obwodnicy Lipska
Jest ostatnie, czwarte pozwolenie na budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79. Wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński zatwierdził też projekt budowlany na realizację inwestycji. Powstaje ona w ramach rządowego programu „Budowa 100 obwodnic”. Trasa ma być gotowa w II kwartale 2024 r. i kosztować prawie 110 mln zł.
Wojewoda mazowiecki podpisał w Starostwie Powiatowym w Lipsku ostatnią, czwartą decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na budowę obwodnicy.
- Bardzo mnie cieszy fakt, że przywozimy cały pakiet inwestycyjny i to nie tylko obietnic, ale już podpisanych umów i decyzji. Pierwsza i najistotniejsza to obwodnica Lipska. To inwestycja warta 110 mln, to 6,3 km drogi. Ta inwestycja jest bardzo kluczowa – wyprowadza ruch kołowy z centrum miasta, podnosi bezpieczeństwo, obniża poziom hałasu - wyliczał atuty inwestycji wojewoda mazowiecki.
Obwodnica Lipska to trasa o długość 6,4 km poprowadzona w układzie północ-południe, po zachodniej stronie Lipska. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754 a koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Trasa projektowanej obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej przebiega w większości przez tereny rolnicze i leśne.
Zakresem opracowania projektu budowlanego objęto m.in. budowę: jednej jezdni obwodnicy Lipska i skrzyżowania typu rondo w ciągu budowanej obwodnicy Lipska na przecięciu z rozbudowywaną drogą wojewódzką nr 754; infrastruktury pieszo-rowerowej; dodatkowych jezdni dróg wojewódzkich; mostu drogowego zintegrowanego z przejściem dla zwierząt w ciągu drogi krajowej nr 79, a także budowę sieci kanalizacyjnej deszczowej wraz z przepompownią wód, budowę zbiorników wód deszczowych i ekranów akustycznych.
Zadanie realizowane w systemie Projektuj i buduj zostało podzielone na cztery części. - Niezwłocznie przekażemy wykonawcy plac budowy i będzie można ruszać z pełnym frontem robót. Prace rozpoczną się od wytyczenia granic pasa drogowego zgodnie z uzyskanymi decyzjami ZRID. Następnie teren zostanie rozpoznany przez saperów i archeologów. Kolejnym krokiem będzie wycinka drzew i krzewów oraz zdjęcie humusu, czyli pierwszej warstwy ziemi. Dalej rozpoczną się roboty ziemne (wykopy i nasypy) jak i przebudowa kolizji z urządzeniami obcymi - wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA w Warszawie.
Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Umowa o wartości prawie 110 mln zł została zawarta w grudniu 2020 r. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r. Do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Program Budowa 100 obwodnic to rządowy program, opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury, który zakłada budowę dróg wokół mniejszych miast leżących przy uczęszczanych trasach. Realizowany jest przez GDDKiA i zakłada budowę w całym kraju około 830 kilometrów nowych dróg. Głównymi założeniami programu są poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.