KULTURA
Doskonałe mazowieckie wystawy
Wysokie pozycje zajęły m.in. wystawa „Przedświt – Mazowieckie Centrum Metalurgiczne z przełomu er”, „Ekspozycja stała Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce – Kazimierz Pułaski i wielcy Polacy w USA” czy projekt edukacyjny „Sztuka Mapy – Mapa Sztuki” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Nagrody i honorowe wyróżnienia laureatom IX już edycji konkursu zostaną wręczone 30 września br. w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie. Od dziewięciu lat w konkursie „Wierzba” nagradzane są najlepsze mazowieckie placówki muzealne i najciekawsze wydarzenia przez nie realizowane czy opracowywane. W tym roku doszły jednak dwie nowe kategorie na najlepszy projekt edukacyjny i projekt otwarty. Muzealnictwo się zmienia, jest coraz bardziej multimedialne i nastawione na odbiorców w różnym wieku. W tym roku wybór nie był łatwy, bo muzea mają coraz większe osiągnięcia i coraz więcej ciekawych propozycji dla mieszkańców i turystów odwiedzających Mazowsze.
– W tym roku mieliśmy rekordową ilość zgłoszeń – blisko osiemdziesiąt. Dlatego narasta w nas przekonanie, że nasze działania, na przykład te z utworzeniem dwóch nowych kategorii konkursowych, były uzasadnione i trafiliśmy w oczekiwania i potrzeby muzealników – powiedział dyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Paweł Cukrowski. W kategorii „Najciekawsza wystawa” (spośród ekspozycji przygotowanych przez mniejsze muzea) pierwsze miejsce ex aequo zajęły wystawy „Przedświt – Mazowieckie Centrum Metalurgiczne z przełomu er” (Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie) oraz „Ekspozycja stała Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce – Kazimierz Pułaski i wielcy Polacy w USA”. Wśród wystaw przygotowanych przez większe muzea pierwsze miejsce przyznano wystawie „Wielka Wojna 1914-1918. Prawdziwy koniec Belle Époque” (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie). – Obecnie muzea podlegają transformacji z instytucji elitarnych w dostępne dla szerokiej publiczności. Nowoczesna wystawa wymaga odejścia od czysto dydaktycznego modelu komunikacji w stronę modelu otwartego, interaktywnego. Eksponaty, dawniej martwe, dziś ożywają dzięki multimediom, filmom, różnego rodzaju aplikacjom. Widzowie, wcześniej pozostający jedynie biernymi adresatami, dziś stają się aktywnymi uczestnikami prezentowanego wydarzenia – wyjaśnia dyrektor Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie Dorota Słowińska. Wśród muzealnych projektów edukacyjnych wygrał projekt „Sztuka Mapy – Mapa Sztuki. Biennale sztuki znalezionej na Bródnie.
Projekt edukacyjny dla gimnazjalistów” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). W kategorii „Muzealny projekt otwarty” pierwsza nagroda trafi do Muzeum Niepodległości w Warszawie za projekt „Konserwacja prasy Powstania Warszawskiego ze zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie. Konferencja oraz wydawnictwo”. Najlepszym wydawnictwem okazało się „1768 Georges Louis le Rouge Plan Warszawy” Katarzyny Wagner, Pawła E. Weszpińskiego wydane przez Muzeum Warszawy. Komisja konkursowa przyznała również nagrodę specjalną – Grand Prix dla projektu „Powstanie Warszawskie – pierwszy na świecie dramat non-fiction”. Film zrealizowało Muzeum Powstania Warszawskiego.