Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 208.

KULTURA

Transcendentalny zapis emocji

wtorek, 21 kwietnia 2015 14:12 / Autor:
Transcendentalny zapis emocji

Muzeum Diecezjalne w Kielcach zaprasza na wystawę „Paweł Opaliński: Poruszeni - zapis transcendentalny.” Na wystawie zaprezentowane zostaną prace fotograficzne i obszerny album - tworzące artystyczną narrację o beatyfikacji i kanonizacji św. Jana Pawła II w Rzymie.

Narracja podzielona została na mniejsze, opatrzone własnymi tytułami i stanowiące oddzielne opowiadania sekwencje. Dwie z nich, „Photosacrum” i „The Babel's Tower - postscriptum” prezentowane były w ubiegłym roku w Los Angeles/USA, gdzie zostały nagrodzone honorowymi wyróżnieniami w International Photo Awards - jednym z największych konkursów fotograficznych świata. Pozostałe prace prezentowane będą publicznie po raz pierwszy.
Zamysł projektu powstał w 2006 roku, tuż po śmierci Jana Pawła II - w czasie pierwszej wizyty autora w Watykanie. Nakreślony wówczas scenariusz, Opaliński systematycznie uzupełniał o zdjęcia wykonywane w czasie wizyt kolejnych, tak by powstała spójna, fotograficzna opowieść o emocjach i przeżyciach wykraczających poza możliwość naszego zmysłowego poznania. Jej tytuł odnosi się jednocześnie do poruszenia duchowego, emocjonalnego, jak i samej techniki fotografowania.
Jak pisze we wstępie do towarzyszącego wystawie albumu ks. dr. Paweł Tkaczyk - dyrektor Muzeum Diecezjalneg w Kielcach: „Drżenie ręki, nieodpowiedni ruch aparatem albo złe ustawienie soczewek obiektywu potrafią zepsuć efekty nawet najlepszej kompozycji. Nieostre lub poruszone zdjęcie jest zmorą każdego amatora i zawodowca. Znakomity kielecki fotografik Paweł Opaliński uczynił jednak z tej wady fotograficzną doskonałość. Sprawił, że stała się ona metodą artystycznego wyrazu, pozwalającą na oddanie emocji, wrażeń, wewnętrznych doświadczeń i przemyśleń, których w żaden inny sposób nie można wyrazić.”
Według autora połączenie technik specjalnych i artystycznych daje nieograniczone możliwości kształtowania fotograficznej narracji i w nim tkwi moc dokumentalna - zdolna przekazać zarówno fizyczność, jak i emocjonalność. Dla Opalińskiego postawa artystyczna jest wynikiem wewnętrznych przemyśleń. Można zatem być posłańcem ziemi - i wykorzystując najdoskanalsze narzędzia fotograficzne jakie kiedykolwiek powstały - relacjonować relacjonować jej powolne umieranie, degenerację postaw ludzkich, upadek ideałów czy oczekiwanie na apokalipsę. Można też być posłańcem nieba - i dzięki nowej technice wybiegać poza granice zmysłów, by stworzyć dokument ze świata, który przeczuwamy, a który jest dla naszej fizyczności niedostrzegalny, bo rozgrywa się równolegle do świata naszego.
Ks. Tkaczyk przywołując słowa mistrza fotografii i znakomitego teoretyka Andreasa Feiningera przypomina, że „przez połączenie możliwości technicznych i kreacyjnych fotografii może fotograf dokumentować rzeczywistość w formie wybitnych, znaczących zdjęć, pomocnych w lepszym zrozumieniu otaczającego nas świata i naszych bliźnich”. Wystawa fotografii Pawła Opalińskiego „Poruszeni – zapis transcendentalny” jest tego najlepszym potwierdzeniem.

Paweł Opaliński - ur. 23 lutego 1967 roku w Kielcach, absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi – dyplom z wyróżnieniem w pracowni projektowania grafiki wydawniczej. Doktorat w łódzkiej ASP w 2011 roku. Autor kampanii reklamowych i projektów graficznych wielu publikacji – w tym kilkunastu layoutów prasowych; ilustrator
i fotografik. Członek ZPAF od 2008 roku, za twórczość fotograficzną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, w tym siedmiokrotnie wyróżnienia honorowe International Photo Awards/USA (dokument), Monochrome Awards/UK (portret) oraz te najważniejsze związane z krajobrazem Polskim: dwukrotnie Grand Prix konkursu im. Jana Sunderlanda i Grand Prix Biennale Fotografii Górskiej. Twórczość projektową i fotograficzną dzieli z pracą dydaktyczną. Od 2010 związany jest z Instytutem Sztuk Pięknych UJK w Kielcach. Od 2011 roku pracuje również na stanowisku adiunkta na Wydziale Sztuk Pięknych i Projektowych WSINF w Łodzi, gdzie prowadzi autorską pracownię fotografii. W uczelniach artystycznych w Polsce prowadzi wykłady na temat projektowania i grafiki cyfrowej. W latach 2011-2014 pełnił funkcje wice prezesa Zarządu Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach i członka Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie.

 

Wernisaż wystawy: 27 kwietnia, godz. 18.00, Muzeum Diecezjalne w Kielcach, ul. Jana Pawła II 3.

 

Partnerami wystawy są Instytut Kultury Regionalnej i Dziedzictwa Narodowego ENKOLPION oraz Stowarzyszenie na rzecz Ochrony i Promocji Sztuki Sakralnej "Ars Sacra".
Patronat artystyczny nad wystawą objął Związek Polskich Artystów Fotografików.