RADOM
Bez kolejek po dowód osobisty
Za brak aktualnego grozi nawet 5 tysięcy złotych grzywny, jednak prawdziwe problemy zaczną się w banku czy urzędzie. Mowa o dowodzie osobistym. Swoją ważność tracą dokumenty, które 10 lat temu zastąpiły papierowe książeczki.
W referacie dowodów osobistych Urzędu Stanu Cywilnego w Radomiu spokojnie. Nie ma kolejek a interesanci przyjmowani są na bieżąco:
W 2017 r. ważność dowodu osobistego skończyła się prawie 5 milionom Polaków. Prawie 870 tys. osób, którym w 2017 r. upłynął 10-letni okres ważności dowodu osobistego, nadal nie odebrało nowego dokumentu. Na samym Mazowszu problem dotyczy 120 tys. osób. - Obserwujemy zwiększone zainteresowaniem składaniem wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego - mówi kierownik referatu dowodów osobistych USC w Radomiu Beata Gospodarczyk:
Dowód osobisty wydawany jest bezpłatnie. Wniosek o jego wydanie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy/miasta na terytorium Polski - niezależnie od miejsca zameldowania. Możliwe jest również złożenie wniosku przez Internet:
Wniosek o nowy dowód można też złożyć elektronicznie. Na platformie Obywatel (www.obywatel.gov.pl) działa centralna usługa, dzięki której można załatwić sprawę związaną ze złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego. Aby skorzystać z tej usługi niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego, który pozwala potwierdzić tożsamość. Instrukcja założenia profilu zaufanego znajduje się również na platformie Obywatel (https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany).
Aby elektronicznie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego na platformie Obywatel należy odszukać w Katalogu „Dokumenty i dane osobowe” kartę usługi „Uzyskaj dowód osobisty”, a następnie ścieżkę „przez Internet”. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w przycisk „Złóż wniosek o dowód osobisty”. Należy wybrać powód ubiegania się o dowód osobisty, a następnie urząd, w którym chce się odebrać gotowy dowód. Wnioskując o dowód osobisty, obywatel musi również dołączyć zdjęcie.
W 2019 r. obywatele otrzymają dowody osobiste z warstwą elektroniczną. W sierpniu 2017 r. Rada Ministrów przyjęła koncepcję wprowadzenia takiego dowodu. Aktualnie dobiegają końca prace trzech resortów: MSWiA, Ministerstwa Cyfryzacji i Ministerstwa Zdrowia nad rozwiązaniami technicznymi dla polskiego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Nieważny dowód osobisty nie spełnia swoich funkcji, czyli nie potwierdza naszej tożsamości i obywatelstwa m.in. w kontaktach z urzędem. Taki dokument jest bezużyteczny w obrocie prawnym, ponieważ nie można się nim dłużej posługiwać. Nie załatwimy żadnych spraw w urzędzie czy na poczcie. W kwestiach wymagających weryfikacji tożsamości, możemy mieć problem z uzyskaniem kredytu bankowego, czy z dokonaniem zakupu ratalnego.