RADOM
Radom zyska na inwestycjach Centralnego Portu Komunikacyjnego
W regionie radomskim mają zostać zbudowane dwie nowe linie kolejowe. Przewiduje to Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tzw. kolejowe "szprychy" dotyczą też okolic Opoczna, Grójca, czy Ostrowca Świętokrzyskiego. Od 10 lutego rozpoczną się konsultacje społeczne.
Z opracowania wynika, że podróż z Radomia do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w okolicach Baranowa ma trwać 35 minut, a do Rzeszowa 1 godzinę i 25 minut. Tutaj mówimy o tzw. szóstej radomskiej szprysze. Połączy ona nie tylko nasz region z CPK, ale również z Rzeszowem i Sanokiem, Co ważne, będzie istotnym elementem lotniczego systemu komunikacyjnego. Port Lotniczy w Radomiu ma być bowiem portem uzupełniającym dla Baranowa.
Jeden odcinek kolejowy będzie biegł na południe CPK, a więc przez okolice Mszczonowa, potem Grójca i Warki, gdzie łączy się z istniejącą linią kolejową numer 8 (Warszawa–Radom–Kielce–Kraków). Drugi odcinek zacznie swój bieg w Radomiu a następnie zostanie poprowadzony w okolicach Wierzbicy, Skaryszewa i Iłży (będzie to zupełnie nowa linia 85 Radom-Kunów), by w rejonie Wąchocka, Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego włączył się w istniejącą linię kolejową numer 25 (Łódź–Skarżysko-Kamienna–Sandomierz–Mielec–Dębica).
Po zakończeniu inwestycji podróż z Radomia do CPK ma trwać 35 minut. Z Radomia do Rzeszowa będzie można dojechać w jedną godzinę i 25 minut. Cała koncepcja zakłada, że ze 100 największych miast do CPK będzie można dojechać w 2,5 godziny. Rzecznik CPK Konrad Majszyk:
Nowe kolejowe "szprychy" dotyczą też województwa świętokrzyskiego. Tam pociągi będą jeździć trasami nr 6 i nr 7. Pierwsza z nich ma przebiegać przez Podkarpacie, Ostrowiec Świętokrzyski i Grójec a druga zostanie podzielona na dwie nitki. Jedna z nich będzie prowadziła przez Nowy Sącz, Busko-Zdrój, Kielce, a ze stolicy województwa świętokrzyskiego do Opoczna.
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Węzeł przesiadkowy zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W pierwszym port etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.