Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Szczepan, diakon i pierwszy męczennik
Dziś jest: Czwartek, 26 grudnia 2024

RADOM

"Nie hejtuję - reaguję" - inauguracja kampanii

poniedziałek, 04 grudnia 2023 11:25 / Autor: Monika Nowakowska
"Nie hejtuję - reaguję" - inauguracja kampanii
foto:fb/Uniwersytet Radomski
Monika Nowakowska

Kilkuset radomskich uczniów i studentów uczestniczyło w inauguracji kampanii edukacyjno-informacyjnej „Nie hejtuję - reaguję”. W konferencji udział wzięli także nauczyciele oraz pedagodzy i psychologowie. W działaniach prewencyjno - edukacyjnych mazowiecką policję wspierają kuratorium oświaty i Uniwersytet Radomski.

Młodzi ludzie będą brali udział w warsztatach i szkoleniach. Trafią do nich też specjalne plakaty i zakładki - tłumaczy młodsza inspektor Agnieszka Guza, naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu:

- Sama kampania w szkołach będzie trwała do czerwca 2024 roku. Celem jest promowanie postaw równości, tolerancji, walka ze stereotypami. Chcemy, aby społeczeństwo było wolne od uprzedzeń, aby środowisko szkolne było bezpieczne, otwarte na odmienność, było tolerancyjne. Stąd też nasze działania. całość kampanii podzielona została na kilka etapów. Będziemy uczyć młodzież czym jest hejt i mowa nienawiści, jakie są jego symptomy, jak przeciwdziałać temu zjawisku. Będziemy mówić w jaki sposób reagować na takie zachowania zwłaszcza kiedy jesteśmy świadkiem tego typu zachowań, albo ofiarą. Wśród działań zaplanowanych w ramach kampanii przewidzieliśmy między innymi szkolenie on line dla naszych profilaktyków, przygotowanie scenariuszy pracy z młodzieżą w zakresie mowy nienawiści, nagranie spotów, które będą mówiły o tym zjawisku. I tutaj fantastycznie wykażą się nasi partnerzy, bo młodzież studencka będzie brała udział w między innymi w nagraniu tych materiałów. Chcemy stworzyć materiał, który będzie mógł usłyszeć szerszy odbiorca. Będziemy chcieli nagrać audycję radiową albo podcast poświęcony temu zjawisku. W ramach całego przedsięwzięcia przewidzieliśmy szereg spotkań z młodzieżą szkolną, ale również taka "wisienka na torcie",  konkurs na spot profilaktyczny, właśnie w dwóch kategoriach: dla młodzieży szkół podstawowych oraz młodzieży szkół średnich - tłumaczy.

Wsparcie merytoryczne uniwersytetu będzie polegało m.in. na zbieraniu i opracowywaniu danych mówi profesor Joanna Smarż:

- Jako Uniwersytet mamy też przeprowadzić badania wśród nauczycieli, wśród uczniów na terenie województwa mazowieckiego. Te badania opracujemy w formie raportu I przedstawimy oczywiście wyniki tych badań. Będziemy też opracowywali monografię na temat tolerancji, także bezpieczeństwa i problemów z tym związanych. No i mamy nadzieję, że wspólnie osiągniemy cel mający na celu promocję praw człowieka, ale także wskazanie na konieczność szanowania drugiego człowieka i jego odmienności - mówi dziekan.

Młodzi ludzie doświadczają hejtu, dlatego chcą rozumieć, co się dzieje i wiedzieć, jak sobie radzić:

Mowa nienawiści, czyli hejt staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, które w niektórych kręgach staje się coraz bardziej akceptowane. Szacuje się, że 1/3 nastolatków spotyka się z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów, w tym aż połowa osób w wieku 15–16 lat. Tylko 9% przyznaje się, że doświadczyło hejtu osobiście - mówi koordynator projektu, dr Dorota Zbroszczyk z Uniwersytetu Radomskiego:

- Są raporty robione przez nas w Warszawie, ale oczywiście tak, jak każdy, nasze badania w różnych obszarach one nie są miarodajne Dlaczego? Dlatego, że dzieci nie zawsze przyznają się do tego czego doświadczają. Mają poczucie wstydu, mają poczucie lęku, lęku przed rodzicami, lęku przed rówieśnikami. Mają różnego rodzaju objawy somatyczne, więc ukrywają to co z nimi się dzieje poprzez również lęk do oceny jego, jako osoby słabej, jako osoby nie radzącej sobie w tym XXI wieku - tłumaczy.

Zakończenie i podsumowanie kampanii zaplanowano na czerwiec przyszłego roku.