RADOM
Umowa z wykonawcą nowych wiaduktów na Żółkiewskiego
Wiadukty wybuduje firma Strabag z Pruszkowa.
Jak informuje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK w Radomiu- Za budowę nowego węzła drogowego na przecięciu miejskiego odcinka drogi krajowej numer 9 oraz linii kolejowej z Warszawy do Krakowa będzie odpowiedzialna firma Strabag z Pruszkowa. Umowę podpisaliśmy z nią 30 stycznia. Nowe wiadukty na ulicy Żółkiewskiego mają być gotowe w ciągu dziewięciu miesięcy - czyli do końca października.
W przetargu na budowę wiaduktów wystartowało pięć firm oraz konsorcjów. Najmniej za wykonanie wszystkich prac zażądał Strabag z podwarszawskiego Pruszkowa - oferta tego przedsiębiorstwa opiewała na kwotę 47 milionów 534 tysięcy 309 złotych. To właśnie tę ofertę uznaliśmy za najkorzystniejszą. Budowa węzła na Żółkiewskiego nie będzie pierwszą inwestycją Strabagu w Radomiu. W 2009 roku przedsiębiorstwo wyremontowało ponaddwuipółkilometrowy odcinek ulicy Nowa Wola Gołębiowska, a w 2011 - zakończyło przebudowę sześciu ulic wokół Centrum Słonecznego. Inwestycja, którą rozpoczynamy, ma istotne znaczenie dla rozwoju podstawowego układu komunikacyjnego miasta. Jest też jedną z najbardziej oczekiwanych przez kierowców w Radomiu. Istniejący wiadukt nad torami kolejowymi do Warszawy ma już prawie 20 lat. Jego budowę zaczęto w 1986 roku, a zakończono w połowie lat dziewięćdziesiątych minionego wieku. Już w trakcie budowy obecnego obiektu na Żółkiewskiego zaplanowano, że obok niego powstanie bliźniacza konstrukcja. Ówczesnym budowniczym udało się jednak postawić tylko betonowe filary drugiej przeprawy, które jednak nigdy nie zostały zabudowane. Budowa nowego węzła drogowego na ulicy Żółkiewskiego ma związek z wprowadzoną w tym rejonie zmianą parametrów technicznych linii kolejowej z Warszawy do Krakowa. W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na rozbiórkę północnego wiaduktu oraz betonowych podpór pod wiadukt południowy. Centralną częścią planowanego węzła będą dwie zupełnie nowe bliźniacze przeprawy, mające po cztery przęsła. Każdy z tych wiaduktów będzie miał 93 metry długości i 17 metrów szerokości. Jezdnie na obiektach będą szerokie na 11,5 metra. Dodatkowo po północnej i południowej stronie węzła powstaną łącznice, częściowo biegnące śladem już istniejących jezdni. Dzięki nim zostanie zapewniony wygodny dojazd do ulicy Rodziny Ziętalów, przy której znajduje się kilka firm oraz nowa - niedawno oddana do użytku - jednostka Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu (widoczna z wiaduktu). Nasze zamówienie nie obejmuje przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9 pomiędzy nowym węzłem a Kozienicką. Zakres inwestycji jest identyczny jak umowa dotycząca dofinansowania, które otrzymaliśmy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Na jej mocy dofinansowanie wyniesie 85 % wartości zadania. Na czas trwania robót istniejący wiadukt na Żółkiewskiego zostanie wyłączony z ruchu i rozebrany. Na jego miejscu powstanie nowy obiekt mostowy. Równolegle będzie trwać budowa drugiego, bliźniaczego wiaduktu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że na drogach objazdowych będzie zwiększony ruch kołowy, w związku z tym w ramach zamówienia muszą być wzmocnione konstrukcje nawierzchni części z nich. Wykonawca przed ruszeniem z zasadniczymi robotami będzie musiał wzmocnić nawierzchnie ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, a także zamontować nową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Energetyków i Stara Wola Gołębiowska. Po zbudowaniu wiaduktów Strabag ponownie będzie musiał ułożyć nowy asfalt na Kozienickiej, Struga i 11 Listopada oraz dodatkowo odtworzyć nawierzchnie ulic Szarych Szeregów, Wernera, Żółkiewskiego, Zbrowskiego, Energetyków i Brzustowskiej. Wzmocnienie nawierzchni wszystkich dróg objazdowych jest istotnym wymogiem kontraktu, dlatego nie ma możliwości rezygnacji z tych robót! Rozpoczęcie inwestycji na Żółkiewskiego w początkowym okresie nie będzie wiązało się z dużymi utrudnieniami dla kierowców. Z czasem będzie jednak konieczne zamknięcie odcinka krajowej "dziewiątki" i puszczenie ruchu trasami objazdowymi. Obecnie trwają uzgodnienia w tej sprawie, w tym na temat ruchu tranzytowego. Objazdy planujemy poprowadzić w taki sposób, by były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Radomia. O szczegółach będziemy informowali w kolejnych komunikatach na naszej stronie. Zapewniamy przy okazji, że wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, by utrudnienia w ruchu kołowym, związane z budową nowych wiaduktów, potrwały jak najkrócej.