Opoczno
Modernizacja kolejowej linii 25 bez elektryfikacji?
Poznaliśmy założenia planowanej modernizacji kolejowej linii 25 w ramach programu Kolej Plus. Firma projektowo-doradcza rekomenduje wariant prac bez elektryfikacji linii, bo on lepiej wpisuje się w założenia kolejowego programu.
Firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. na zlecenie Województwa Łódzkiego oraz Województwa Świętokrzyskiego przedstawiła studium planistyczno-prognostyczne dla projektu pn. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna”. Przedstawiciele firmy szczegółowo omówili zakres planowanych prac. Koszt zadania bez elektryfikacji linii sięga 910 mln zł. Wariant z elektryfikacją jest droższy i wynosi 1 mld 230 mln zł. – Niestety elektryfikacja nie powoduje wzrostu ruchu pasażerów. Jeżeli mamy pociąg w trakcji elektrycznej lub w trakcji spalinowej, czasy przejazdów są takie same i jesteśmy w stanie zaoferować pasażerom taki sam komfort – mówił podczas spotkania informacyjnego Wojciech Gawęda z firmy projektowej. Z tego powodu wariantu z elektryfikacją nie można uznać za najbardziej efektywny, a tylko takie mają szansę na dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus.
Z kolei Piotr Kostrzewa szczegółowo omówił jakie przystanki zostaną wyremontowane w ramach programu. Wyjaśnił, że pojawi się również kilka nowych stacji, jak np. Opoczno Ogonowice, Końskie Dyszów oraz przystanek w Stąporkowie przy ul. Granicznej.
Po modernizacji linia 25 nadal będzie jednotorowa. Pociągi jeździć będą po niej z prędkością do 120 km/h.
Przedstawiciele firmy projektowej zaznaczyli, że ich analizy były dostosowane do założeń programu Kolej Plus. Równolegle na linii 25 prowadzone są obecnie prace przez PKP PLK mające umożliwić wznowie tu ruchu pasażerskiego od 12 grudnia. Nie wiadomo także jakie działania podjęte zostaną na tej linii w ramach innych kolejowych przedsięwzięć.