Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: święci Filip i Jakub Młodszy, Apostołowie
Dziś jest: Poniedziałek, 06 maja 2024

KULTURA

Festiwal Kontrolowany w Radomiu

czwartek, 19 stycznia 2017 09:11 / Autor: Elżbieta Warchoł
Radio Plus Radom
Elżbieta Warchoł

Wiatrofale Marka Chołoniewskiego w Radomiu

We wtorek, 24 stycznia w Zespole Szkół Muzycznych w Radomiu odbędzie się prawykonanie multimedialnego utworu- instalacji Marka Chołoniewskiego pt: Wiatrofale. Koncert rozpocznie się o godz. 18. Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki XX i XXI wśród najmłodszych jej odbiorców, na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobowościami muzycznymi. Pierwsza edycja Festiwalu, ze względu na ogłoszenie roku 2013 Rokiem Lutosławskiego, nosiła nazwę "Lutosławski Kontrolowany" i poświęcona była przede wszystkim twórczości i postaci tego wybitnego klasyka II połowy XX wieku. Gościem Honorowym Festiwalu był wybitny polski kompozytor, pianista i pedagog prof. Zygmunt Krauze. Ponadto mieliśmy okazję podziwiać jednego z najzdolniejszych wiolonczelistów młodego pokolenia– Tomasza Darocha. Inauguracja Festiwalu przyniosła również koncert laureatów I Kontrolowanego Konkursu Kompozytorskiego dla młodych twórców. Program dopełniła Orkiestra Symfoniczna ZSM im. O. Kolberga w Radomiu, wykonując wybrane dzieła patrona Festiwalu. Podczas drugiej edycji ("KKK") ukazane zostały współczesne interpretacje muzyki ludowej, której pierwszym polskim ambasadorem był patron ZSM w Radomiu- Oskar Kolberg. Gościliśmy wówczas wielu wybitnych artystów sceny muzyki ludowej i folk: Zespół Śpiewaczy "Gałcunecki", Macieja Żurka z zespołem, czy Kwadrofonik. Szczególnym wydarzeniem tej edycji był wspólny występ Kapeli ze Wsi Warszawa i zespołu tanecznego Off-Harnam. Owacyjnym przyjęciem zakończył się również koncert Orkiestry Symfonicznej ZSM w Radomiu, którego program zwieńczyło wykonanie wspólnie z zespołem dziecięcym Modern jednego z arcydzieł muzyki polskiej II poł. XX w. - poematu symfonicznego "Krzesany" Wojciecha Kilara. Trzecia edycja Festiwalu Kontrolowanego skupiona była na muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Wydarzeniem Festiwalu był recital artystek specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej: skrzypaczki Anny Kwiatkowskiej i pianistki Joanny Opalińskiej. Tym razem Orkiestra Symfoniczna ZSM w Radomiu zaprezentowała unikatowe dzieło Georga Friedricha Haasa– "Rondeau". Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie interaktywnego utworu- instalacji "Wiatrofale" Marka Chołoniewskiego, skomponowanego specjalnie na nasz Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom - utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie. "Wiatrofale" Marka Chołoniewskiego jest skierowaną do orkiestr szkolnych propozycją wyjścia poza obiegowy repertuar w kierunku nowych możliwości otwartych przez nowatorskie nurty w muzyce ostatnich dziesięcioleci oraz przez nowe technologie. Wykraczające poza tradycyjne konwencje elementy utworu odnoszą się nie tylko do cech języka muzycznego, lecz także do samej koncepcji dzieła muzycznego, które w tym przypadku łączy gatunek utworu na duży zespół z formą interaktywnej instalacji. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora, wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób zaangażowanych do wykonania dzieła.
Idea utworu. Marek Chołoniewski: Wiatrofale na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco- młodzieżową oraz wykonawców amatorów grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie posiada funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora,wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób zaangażowanych do wykonania dzieła. Liniowe przebiegi chromatyczne filtrowane i temperowane do wybranych skal modalnych tworzą określone struktury melodycznoharmoniczne z bardzo wyraźnymi odniesieniami stylistycznymi. Rytm w kompozycji jest wynikiem stosowania filtrów skalowych, w których brak określonych stopni w skali powoduje wydłużenie lub skrócenie wyjściowych wartości rytmicznych, w efekcie czego uzyskujemy niezwykle oryginalny konglomerat motoryki melorytmicznej z płynnym przenikaniem brzmieniowosonorystycznym. Stosowanie procesów syntezy granularnej w mikro i makroskali i ich przeniesienie na struktury czysto instrumentalne jest bardzo ważnym elementem kształtowania struktur dźwiękowych, zarówno w partii orkiestry, jak i partii elektronicznej. Topofonika w odniesieniu do partii instrumentalnych i elektronicznych jest bardzo ważnym elementem kinetyki przestrzeni dźwiękowej, której zarówno wykonawcy, jak i aktywni odbiorcy stają się częścią metainstrumentu, składającego się z wielostopniowej projekcji wideo i wielokanałowego systemu głośników ustawionych nieregularnie, w większości w ukryciu. Przenikanie formy instalacji interaktywnej z elementami improwizacji występować będzie w kolejnych częściach kompozycji:
1. instalacja interaktywna audio i wideo
2. teatr gestów, malowanie partytury
3. wykonanie partytury w otoczeniu kinetycznej struktury dźwięków otoczenia
4. integracja struktur instrumentalnych i elektronicznych
5. przetwarzanie materiału dźwiękowego i wideo poprzez ruch w przestrzeni
6. instalacja interaktywna audio i wideo Kompozycja stosuje wielowarstwową strukturę technologiczną budowaną w oparciu o następujące
systemy i programy:
1. Max/MSP
2. MaWe
3. Arkaos
4. Module 8
5. MCOS
6. ATT
7. Google Cardboard
Skład orkiestry obejmuje instrumenty dęte drewniane i blaszane, instrumenty smyczkowe, perkusję i fortepian. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.
Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki XX
i XXI wśród najmłodszych jej odbiorców, na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt
z wybitnymi osobowościami muzycznymi.
Pierwsza edycja Festiwalu, ze względu na ogłoszenie roku 2013 Rokiem Lutosławskiego, nosiła nazwę Lutosławski Kontrolowany
i poświęcona była przede wszystkim twórczości i postaci tego wybitnego klasyka II połowy XX wieku. Podczas drugiej edycji ukazane zostały współczesne interpretacje muzyki ludowej, której pierwszym polskim ambasadorem był patron ZSM w Radomiu - Oskar Kolberg. Trzecia edycja Festiwalu Kontrolowanego skupiona była na muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Wydarzeniem Festiwalu był recital artystek specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej: skrzypaczki Anny Kwiatkowskiej i pianistki Joanny Opalińskiej. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie interaktywnego utworu - instalacji "Wiatrofale" Marka Chołoniewskiego, skomponowanego specjalnie na nasz Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samy dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom - utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie. (za: Organizatorzy)