Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: bł. Maria od Pana Jezusa Dobrego Pasterza, dziewica
Dziś jest: Środa, 25 listopada 2020

Opoczno

Ze Skarżyska do Tomaszowa po nowych torach? Jest porozumienie!

czwartek, 20 sierpnia 2020 16:55 / Autor: Michał Kaczor
fot. Robert Telus/Twitter
Michał Kaczor

Marszałkowie województw świętokrzyskiego i łódzkiego podpisali porozumienie w sprawie elektryfikacji i modernizacji linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna.

Podpisanie porozumienia odbyło się na dworcu w Opocznie. Marszałkowie Andrzej Bętkowski i Grzegorz Schreiber podjęli współpracę w sprawie przygotowania studium projektowo-technicznego dotyczącego modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej. Województwa świętokrzyskie i łódzkie będą wspólnie starały się o pieniądze na ten cel.

- Kolej nie zna granic, ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, w którym regionie one leżą. Na tym dworcu pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować – powiedział marszałek Grzegorz Schreiber.

- Ta linia kiedyś służyła ludziom i chcemy, by znów tętniła życiem. W moim Skarżysku lada chwila zostanie oddany do użytku pięknie wyremontowany dworzec. Życzymy sobie, by inne dworce na trasie do Tomaszowa, również Opoczno, nabrały wyglądu przystającego do dwudziestego pierwszego wieku. Jeśli chodzi o program Kolej Plus, cieszę się, że robimy to wspólnie, ponieważ ta trasa nas łączy – mówił marszałek Andrzej Bętkowski.

Długość modernizowanego odcinka to około 88 kilometrów. Projekt ma być realizowany w latach 2021-2024.

Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów.