RADOM
Orlik świętuje osiemnastkę!
Przygotowania w powietrzu do pierwszych pokazów rozpoczęły się w marcu 1998 roku. Piloci wspominają, że pierwsze loty były wielką zagadką, czy w ogóle uda się wykonać akrobację grupową na Orliku, samolocie przecież w ogóle nie stworzonym do tego typu zadań.
- Czas naglił, szkolenie posuwało się w szybkim tempie. W połowie kwietnia było już wiadomo, że Zespół Akrobacyjny „ORLIK” wzbije się w powietrze! Piloci mieli za sobą około 100 treningów w powietrzu. W tym czasie brakowało jeszcze najważniejszego - ...programu pokazu. Pierwszy program pokazu dla pięciu samolotów „stworzyli” sami piloci podczas spotkania towarzyskiego przy „grilu” na małej działce majora Sowy - czytamy we wspomnieniach pilotów na stronie orlik.wp.mil.pl.
Piloci latają na samolocie PZL-130 TC-II ORLIK. Jest on jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych. Założeniem na etapie projektowania było zachowanie właściwości lotno-pilotażowych zbliżonych do ciężkich samolotów odrzutowych.