RADOM
ZUS ostrzega: uważaj na spoofing!
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym - zakład przypomina tymczasem, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym.
- Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów - mówi regionalny rzecznik ZUS Piotr Olewiński.
W ostatnich dniach placówki ZUS otrzymują od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS (nr 22 560 16 00 wyświetlany na telefonie klienta). Osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. - Należy podkreślić, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy zmiany numerów telefonów w bankach - zapewnia rzecznik.
Z drugiej strony faktycznie w ostatnich dniach pracownicy ZUS dzwonią do swoich klientów dużo częściej. - Chodzi np. o zaproszenie do udziału w szkoleniach dotyczących zmian wynikających z Polskiego Ładu. W żadnym wypadku nie pytają jednak o modyfikację konta PUE, hasła itp. Te połączenia są bezpieczne. Nie udostępniajmy nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS - apeluje Olewiński.
ZUS zaznacza, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.
przypomnijmy, ZUS już dawno temu wprowadził pewne standardy dot. sytuacji, w których jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem. Konsultanci zawsze przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta.