Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

RADOM

Nie dla masowego kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami

wtorek, 15 listopada 2022 14:16 / Autor: Monika Nowakowska
Nie dla masowego kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami
foto: MNowakowska/Radio Plus Radom
Monika Nowakowska

Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty "Nauczyciele dla Wolności" i Związek Nauczycielstwa Polskiego domagają się wstrzymania prac nad reformą edukacji włączającej. Podkreślają, że projektowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmiany w edukacji są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój różnych środowisk, w tym rodziców i nauczycieli.

Proponowane przez MEiN zmiany zakładają masowe kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach, a także zmiany organizacyjne w zakresie pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Organizacje zwracają uwagę, że proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami wymaga szczególnej wrażliwości i odpowiedzialności. W ogólnodostępnych placówkach brak jest specjalistycznej kadry – nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów. Nie wszyscy nauczyciele są przygotowani do pracy z dzieckiem wymagającym specjalistycznego wsparcia. Brak specjalistycznej kadry uniemożliwi zapewnienie równych szans edukacyjnych i rozwijanie indywidualnego potencjału wszystkich uczących się.

- Stopniowa likwidacja szkół integracyjnych i specjalnych spowoduje katastrofalne skutki - mówi wiceprezes stowarzyszenia Jarosław Dąbrowski:

Stowarzyszenie obawia się, że dziećmi niepełnosprawnymi zajmą się nauczyciele nie mający odpowiednich kwalifikacji (język migowy, Braille, specjalistyczna metodyka i zasady postępowania), niektóre dysfunkcje wykluczą naukę w licznych grupach ze względu na naturalny hałas, który wzbudza lęk i napięcie, będą też trudności w realizacji programu szkolnego przez inne dzieci.

Zmiany w systemie edukacji powinny następować ewolucyjnie w atmosferze publicznej debaty, a nie rewolucyjnie - podsumowuje wiceprezes.

ZNP zbiera teraz podpisy pod petycją ws. projektowanych zmian w edukacji włączającej. Petycja – w formie elektronicznej – skierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz do organizacji pozarządowych i samorządowych.

O liczbie złożonych podpisów związek poinformuje premiera i parlament.

Problem omawiany był podczas zorganizowanej w Radomiu konferencji pn.: "Co nas czeka w Edukacji?".

Organizatorami wydarzenia byli: Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności", Słowiańskie Wilki, Wolność to My - Grupa Reagowania oraz Polskie Stowarzyszenie Niezależnych Lekarzy i Naukowców.