RADOM
PUE ZUS obowiązkowe dla płatników składek
Do 30 grudnia każdy płatnik składek powinien założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli tego nie zrobisz, ZUS zrobi to z urzędu.
Profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ma już niemal 11 mln użytkowników. Wśród nich są osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
- Do tej pory obowiązek posiadania konta na PUE ZUS mieli płatnicy, którzy rozliczali składki za więcej niż pięć osób. Po nowelizacji ustawy obowiązek ten dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców - także właścicieli małych firm ubezpieczających do pięciu osób, oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Każdy płatnik składek będzie zobowiązany także do utrzymania aktywnego profilu na PUE ZUS w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast przedsiębiorca, któremu ZUS założy profil, musi także przekazać do Zakładu swój adres elektroniczny - informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, a także mają na bieżąco dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników.
Jak założyć profil?
Aby założyć konto na PUE ZUS, trzeba wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk „Zarejestruj w PUE", a następnie wskazać, dla kogo zakłada się profil. Do wyboru jest rejestracja:
- „Dla Ciebie" - przeznaczona dla tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, osób pracujących, emerytów, rencistów, zasiłkobiorców, lekarzy i innych osób ubezpieczonych w ZUS;
-„Dla przedsiębiorców" - przeznaczona dla osób prowadzących działalność gospodarczą;
- „Dla firm" - przeznaczona dla spółek, stowarzyszeń, spółdzielni, fundacji przedsiębiorstw państwowych.
Kolejny krok to wybór sposobu rejestracji. Można to zrobić za pomocą bankowości elektronicznej, profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeśli nie wybierzemy, żadnej z tych metod, a zdecydujemy się na rejestrację za pomocą formularza rejestracji, wówczas po wybraniu przycisku „DO REJESTRACJI", należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu siedmiu dni od rejestracji należy też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Wymagany będzie wówczas do wglądu dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport.