Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
CZŁOWIEK Z BLISKA
Małgorzata Świtała
Patron dnia: św. Gelazy I, papież
Dziś jest: Czwartek, 21 listopada 2024

RADOM

Wyższy poziom bezpieczeństwa na linii Radom – Dęblin

sobota, 14 października 2023 15:06 / Autor: Monika Nowakowska
Wyższy poziom bezpieczeństwa na linii Radom – Dęblin
foto: PKP PLK
Monika Nowakowska

Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz sprawniejsze przejazdy pociągami to efekty zaplanowanych prac na odcinku Radom – Dęblin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wykonawcą umowę za ok. 21 mln zł netto na przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują urządzenia sterowania ruchem kolejowym na odcinku Radom – Dęblin (linia kolejowa nr 26). Powstanie lokalne centrum sterowania (LCS) Jedlnia Letnisko, które będzie odpowiedzialne za bezpieczny i sprawny ruch pociągów na stacjach Jedlnia Letnisko, Pionki, Żytkowice i Garbatka Letnisko. Nadzorem objęty będzie odcinek o łącznej długości ok. 25 km między Radomiem a Dęblinem.

Wzdłuż linii kolejowej ułożony zostanie światłowód, dzięki któremu pracownicy odpowiedzialni za ruch pociągów będą mogli sterować urządzeniami na szlaku (rozjazdami, semaforami). Będzie również lepsze zarządzanie urządzeniami na przejazdach kolejowo-drogowych. Dla pasażerów oznacza to bezpieczne i sprawne podróże koleją.

– Bezpieczeństwo jest priorytetem dla PKP PLK. Efektywnie wykorzystujemy środki unijne oraz rządowe na rozwój kolei. Pracownicy w lokalnych centrach sterowania na bieżąco kontrolują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa – mówi, Piotr Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dyrektor Zakładów Linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej Krzysztof Pióro zapewnia, że takie inwestycje to konieczność:

- To system sterowania, który umożliwia bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów i nadzór pracy dyżurnego ruchu, który w tym momencie już tylko na jednej stacji będzie miał swoje stanowisko i będzie właśnie sterował wszystkimi czterema stacjami. Natomiast system będzie pilnował, żeby on nie popełnił błędu. On uniemożliwia na przykład przyjęcie pociągu na ten sam tor, pomaga w ustawieniu drogi przebiegu - tłumaczy.

Teraz system sterowania działa jedynie na stacji Jedlnia Letnisko. Prezes Zakładów Automatyki Kombud, Artur Marcinkiewicz tłumaczy, że celem jest dołączenie kolejnych przystanków:

- Po zrealizowaniu tego zadania, do zdalnego sterowania zostaną włączone stacje Żytkowice, Pionki i Garbatka-Letnisko, czyli z jednego miejsca będzie można sterować tymi czterema stacjami. Każda inwestycja służy poprawie bezpieczeństwa, czy to na przejazdach kolejowych, czy bezpieczeństwa ruchu pociągów — zaznacza.

Prace realizowane będą w ramach zadania „Zabudowa urządzeń zdalnego sterowania na linii kolejowej nr 26 dla sterowania ze st. Jedlnia Letnisko stacjami Jedlnia Letnisko, Pionki, Żytkowice i Garbatka Letnisko", który jest częścią projektu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów - etap II".

Wartość umowy to ponad 21 mln zł netto. Prace potrwają do końca 2024 roku.