Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

RADOM

Kiedy pojedziemy przez Kamień?

środa, 04 lutego 2015 09:30 / Autor: Radosław Mizera
foto: arch. Firma GOTOWSKI
Radosław Mizera

Najpóźniej jesienią kierowcy pojadą zupełnie nowym połączeniem drogowym ze wschodnią Polską. Mowa o moście w miejscowości Kamień.

Trasa ma ułatwić komunikację między trzema województwami: mazowieckim, świętokrzyskim i lubelskim. Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku odbyło się uroczyste połączenie obu brzegów Wisły poprzez zespawanie ostatnich elementów konstrukcyjnych mostu. O terminie oddania przeprawy poinformował wicemarszałek Mazowsza Leszek Ruszczyk, który był gościem Radio Plus Radom:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Dodajmy, że długi na kilometr i szeroki na 20 metrów most został oparty na 10 przęsłach. Stanął między Puławami a Annopolem, na najdłuższym w Polsce odcinku Wisły pozbawionym przeprawy. Most umożliwi połączenie drogi krajowej S19 (Białystok–Lublin–Rzeszów) z trasą 79 Kraków–Warszawa. Nowy most na Wiśle to również część większej inwestycji, czyli przebudowy drogi 747 z Iłży, Lipska, w kierunku Kamień, Bełżyc i Opola Lubelskiego.
Historia mostu w Kamieniu sięga 1938 r. Ministerstwo Komunikacji wydało wówczas zgodę na budowę przeprawy łączącej miejscowości Kamień i Solec. Budowa mostu pod kierownictwem specjalisty Wojciecha Barzykowskiego została ukończona w maju 1939 r. We wrześniu tego samego roku most – strategiczny elementem układu komunikacyjnego wschodniej Polski, był świadkiem walk toczonych podczas kampanii wrześniowej. Dowodzący jednostkami polskimi, w celu odcięcia drogi napierającym od zachodu oddziałom niemieckim, wydali rozkaz przygotowania mostu do spalenia. Akcja zniszczenia mostu – za pomocą pozyskanych z pobliskiej spółdzielni pojemników z ropą i smołą – nie powiodła się. Następna próba, tym razem wysadzenia przeprawy, zakończyła się zniszczeniem przęsła i obniżeniem podpory. Przez kolejne lata wielokrotnie zgłaszano potrzebę odbudowania zniszczonego w czasie kampanii mostu. Dlatego też podjęto decyzję o budowie nowej przeprawy w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 747, łączącej województwo lubelskie z mazowieckim.