Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
POPOŁUDNIE PLUS RADOM
Sylwia Pysiak
Patron dnia: święci męczennicy Korneliusz, papież, i Cyprian, biskup
Dziś jest: Poniedziałek, 16 września 2024

REGION

Pierwsze SUNDECKI odebrane przez Koleje Mazowieckie

piątek, 18 grudnia 2015 22:33 / Autor: Elżbieta Warchoł
foto za: rynek-kolejowy.pl
Elżbieta Warchoł
Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich.
18 grudnia 2015 roku Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze wagony piętrowe oraz lokomotywę Gamma, wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Pojazdy były testowane m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów- informuje rzeczniczka KM Donata Nowakowska. PesaSUNDECK– to pierwsze pojazdy kolejowe tego typu, wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa: SUNDECK- wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu- wyjaśnia rzeczniczka KM. Pojazdy będą uruchamiane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push- pull”. - Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy. Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku– powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny „Kolei Mazowieckich- KM”. Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez Przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym - w Polsce wręcz pionierskim– pojazdem typu „push- pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność SUNDECKÓW z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY. W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h. Oba typy wagonów wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach. ( Oprac. za: Donata Nowakowska, rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich– KM”)