Opoczno
Ruszyła przebudowa mostów i wiaduktów na Centralnej Magistrali Kolejowej
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przebudowę mostów i wiaduktów między Opocznem Południowym a Pilichowicami w województwie łódzkim. Wykonawca nie wstrzymuje ruchu pociągów. To kolejny etap przygotowania CMK do prędkości 250 km/h.
Na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami postępuje modernizacja wiaduktów kolejowych w Budkowie, Stawowicach i Solcu. Przebudowa obejmuje dwa mosty nad Opocznianką. Wykonawca demontuje dotychczasowe konstrukcje i przygotowuje teren do kolejnych prac. Roboty prowadzone są w granicach jednego toru. Obok drugim torem kursują pociągi. Efektem inwestycji będzie przystosowanie obiektów do przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.
Prace obejmują modernizację 21 obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Południe – Pilichowice w województwie łódzkim. Poza wiaduktami i mostami wymienione zostaną konstrukcje 15 przepustów. Poza dobrym, ważnym dla stanu linii odwodnieniem, przepusty zapewniają przejścia dla małych zwierząt.
Niektóre prace przy wiaduktach, ze względu na zakres i dla bezpieczeństwa podróżujących samochodami, wymagają zmian w organizacji ruchu drogowego. W poniedziałek 22 marca planowane jest rozpoczęcie około tygodniowego zamknięcia ruchu pod wiaduktem w Solcu na drodze krajowej nr 74. Kierowcy będą musieli w tym czasie skorzystać z objazdów wyznaczonych trasą Żarnów – Opoczno – Sulejów.
Inwestycja „Modernizacja 21 szt. obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice” jest realizowana w ramach większego projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Sarinż Sp. z o.o. Wartość umowy to 44,7 mln zł netto. Prace budowlane zaplanowano na lata 2021-2022. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.
W ubiegłym roku zakończono modernizację 16 obiektów na szlaku Pilichowice – Olszamowice i budowę bezkolizyjnych skrzyżowań nad torami CMK w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie). Budowane są kolejne wiadukty w Radwanie i Zachorzowie Kolonii (łódzkie), które zastąpią przejazdy w poziomie szyn. Na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.