Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: Najświętsza Maryja Panna Królowa Polski
Dziś jest: Piątek, 03 maja 2024

KULTURA

Wystawa Tony' ego Cragga w Orońsku

piątek, 03 czerwca 2016 10:14 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł
Wernisaż 11 czerwca.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza 11 czerwca o godz.14.00 na uroczyste otwarcie wystawy wybitnego rzeźbiarza Tony Cragga. Prace artysty prezentowane będą we wszystkich galeriach CRP i w przestrzeni parkowej. Wystawę można oglądać do 30 października 2016 r. od wtorku do piątku w godz.8.00-15.30, w soboty i w niedziele od 10.00-17.30. Tony Cragg urodził się w 1949 w Liverpoolu, jest jednym z najsłynniejszych rzeźbiarzy na świecie. Wraz z kilkoma innymi artystami tworzy potęgę brytyjskiej sztuki. Ukończył Wimbledon School of Art (1970–1973) i Royal School of Art w Londynie (1973–1977). W ciągu ostatnich trzech dekad jego prace pokazywano w wielu prestiżowych muzeach, galeriach i parkach rzeźby, takich jak m.in. Kröller-Müller Museum, Yorkshire Sculpture Park, Muzeum Luwr, Galerie Belvedere w Wiedniu, na Biennale CAFA w Pekinie, Biennale w Sydney, Muzeum Sztuki w Limie, Biennale w Wenecji, kilkakrotnie na Documenta w Kassel w Niemczech. W 1988 roku reprezentował Wielką Brytanię na 43. Biennale w Wenecji. W tym samym roku otrzymał też prestiżową Nagrodę Turnera w Londynie, a w 2002 został Komandorem Orderu Imperium Brytyjskiego. Był profesorem École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Metz we Francji (1976) na Uniwersytecie Sztuki (Universität der Künste, UdK) w Berlinie (2001–2006) oraz przez długie lata profesorem i rektorem Akademii Sztuki w Düsseldorfie. Artysta od 1977 roku mieszka i pracuje w Wuppertalu, gdzie założył swoje studio. Od 2006 roku prowadzi tam Park Rzeźby Waldfrieden, położony w krajobrazowym rezerwacie przyrody. Artysta od 1979 roku współpracuje z londyńską Lisson Gallery. Już podczas studiów w Royal College of Art, uwagę artysty przyciągnęli tacy twórcy jak Joseph Beuys, Mario Merz czy Richard Long. Jego myślenie o sztuce kształtowali też przedstawiciele włoskiego arte povera. Cechą, która ujawniła się już we wczesnej twórczości, a następnie była kontynuowana w następnych dekadach był jego innowacyjny, poszukujący stosunek do materiału. Początkowo używał rzeczy znalezionych, gotowych, składając z nich nowe całości, jak na przykład obiekt „Minster” z 1988 roku. W latach 90. Cragga zaczynają pociągać klasyczne materiały rzeźbiarskie i organiczny świat natury. Pojawia się większe zainteresowanie twórczością takich mistrzów jak Naum Gabo, Constantin Brâncuşi, a także sztuką brytyjskiego klasyka XX wieku, Henry’ego Moore’a. Z brązu, drewna, kamienia, szkła, ceramiki, eleganckiej stali nierdzewnej czy żywicy powstają organiczne formy, które podlegają rotacji, perforowaniu, kompresji bądź innemu przekształceniu. Artysta czerpie inspiracje z rozmaitych źródeł i dziedzin życia. Biologia, tak jak chemia czy fizyka, prowadzi jego krytyczne myślenie o rzeźbie. Dzieła Tony’ego Cragga, uznawane za nową jakość w sztuce, charakteryzuje dynamizm, witalność, malownicze i egzotyczne bogactwo zmysłowych manifestacji materii, zaskakująca różnorodność efektów i niekonwencjonalne użycie materiałów. Na wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która jest największą jak do tej pory prezentacją twórczości artysty w Polsce, pokazujemy ponad 40 różnorodnych rzeźb z lat 1984–2015, będących reprezentatywnym przeglądem jego sztuki, zwłaszcza z ostatnich 20 lat. Towarzyszą im zestawy rysunków i akwarel, będących samodzielnymi seriami dzieł sztuki. Ekspozycja została objęta honorowym patronatem Ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce oraz British Council w Warszawie. (za: Kuratorka wystawy Eulalia Domanowska)