Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: Najświętsza Maryja Panna, Matka Dobrej Rady
Dziś jest: Piątek, 26 kwietnia 2024

RADOM

Radom pierwszy na Mazowszu

piątek, 19 października 2018 13:08 / Autor: Monika Nowakowska
foto:KWP/Radom
Monika Nowakowska

Radom dołączył do grona miast, w których policyjny numer alarmowy 997 został przełączony do Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługującego numer alarmowy 112. Numer nadal jest aktywny, zmieniło się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia.

W kwietniu MSWiA rozpoczęło sukcesywny proces przenoszenia numerów alarmowych na terenie całego kraju. Powyższa zmiana podyktowana jest zintegrowaniem systemu, który umożliwić ma jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb ratowniczych oraz wyeliminowaniu dużej ilości fałszywych zgłoszeń. Ponadto nr 112 jest międzynarodowym jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, który daje również możliwość przekierowania zgłoszenia do operatora władającego danym językiem obcym, pracującego w dowolnym CPR w kraju.

Nie oznacza to jednak że numer alarmowy 997 został całkowicie wyłączony. Nadal on funkcjonuje, a zmiana polega na tym, że wybierając go dodzwonią się Państwo do Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługującego dotychczas tylko numer 112, a nie do Policji.

Powyższa zmiana ma celu ułatwienie Państwu kontaktu ze wszystkimi służbami ratowniczymi, a także odciążenie dyspozytorów policji, do których teraz będą trafiały tylko właściwe informacje. Dzięki temu policjanci otrzymają od CPR tylko zgłoszenia alarmowe, czyli zgłoszenia o zagrożeniu życia, mienia lub dla środowiska, a także naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Pamiętajmy, że numery alarmowe 112 i 997 nie służą do kontaktu z Policją. W razie takiej potrzeby należy dzwonić do odpowiedniej komendy Policji.

Warto również przypomnieć, że dotychczas największą bolączką wszystkich numerów alarmowych 112, 997, 998, 999 były zgłoszenia bezzasadne. Zgłoszenia bezzasadne to w większości pomyłki, zabawy dzieci telefonami, zapytania niezwiązane z ratownictwem, próby zamawiania usług (np. cateringowych) i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy.