Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJOWA POCZTA MARKA SIEROCKIEGO
Marek Sierocki
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

KULTURA

Finał Konkursu Kompozytorskiego Arboretum

środa, 26 listopada 2014 08:21 / Autor: Elżbieta Warchoł
za: ROK Radom
Elżbieta Warchoł

Do Radomia przyjedzie prof. Krzysztof Penderecki.

Koncert finałowy II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego- Arboretum odbędzie się w niedzielę, 30 listopada w Radomiu.

Koncert odbędzie się w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Radomiu, ul. 25 czerwca 70. Początek o godz. 18.

Maciej Żółtowski – dyrygent

Radomska Orkiestra Kameralna

W programieutwory zakwalifikowane do finału konkursu ARBORETUM:

  1. Stefano Bonilauri – Mare Interrotto per tradici archi

  2. Giovanni Dario ManziniA Current Under Picked his Bones in Whispers

  3. Fabio Nieder3 unvollendete Portreits für Streich orchester

  4. Satoshi Ohmae – Symphonic canticle for string orchestra

  5. Rita Uedaice melting… trickling gently...

  6. Guo YuanThree Times - for string orchestra

Koncert z udziałem jurorów i przewodniczącego jury – prof. Krzysztofa Pendereckiego

Ceny biletów:

Normalny: 20 zł, ulgowy: 17 zł

Szkoła Muzyczna: 11 zł

Koncert w ramach abonamentu

http://www.rok.art.pl/koncert.php?id=257

II edycja Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM dobiega końca. 30 listopada (niedziela) dowiemy się, który z sześciu finalistów otrzyma laury zwycięstwa, a tym samym uznanie samego Krzysztofa Pendereckiego.

Stefano Bonilauri (Włochy), Giovanni Dario Manzini (Włochy), Fabio Nieder (Niemcy), Satoshi Ohmae (Japonia), Rita Ueda (Kanada), Guo Yuan (Chiny) to nazwiska kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury I etapu spośród 118 nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do finału konkursu. Autorzy najlepszych kompozycji już 28 listopada przyjadą do Radomia, aby przyjrzeć się próbom Radomskiej Orkiestry Kameralnej. A potem nie pozostanie im nic innego jak cierpliwie czekać na werdykt głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego. Koncert finałowy odbędzie się 30 listopada 2014r. (niedziela) o godz.18:00 w Sali Koncertowej im. K. Pendereckiego. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną zapadnie decyzja, kto w tym roku otrzyma lur zwycięstwa. Przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe:

I nagroda: 30000 zł

II nagroda: 10000 zł

III nagroda: 5000 zł

W tym roku zostanie przyznana także nagroda publiczności. W trakcie przerwy każda osoba z obecna na koncercie będzie mogła wskazać na przygotowanych wcześniej kartach do głosowania jeden z utworów, który jej zdaniem był najlepszy. Po przeliczeniu głosów, kompozycja, która uzyska największe poparcie otrzyma nagrodę publiczności w wysokości 5 000zł. Będziemy mieli okazję przekonać się, czy zdanie profesjonalisty jest zgodne z gustami osób na widowni.

Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Paweł Mykietyn i Maciej Żółtowski. Do drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac.

Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach września. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że finaliści pochodzą z bardzo różnych stron świata, niestety tym razem żaden z Polaków nie przeszedł do drugiego etapu.

Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i publiczności regularnych koncertów filharmonicznych. Dotychczas realizowane konkursy nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie. Będzie to tym samym konkurs autorski, w którym odpowiedzialność nie będzie rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych osób. Wzorem jest tu dla nas organizowany od wielu lat z wielkim powodzeniem konkurs Toru Takemitsu Composition Award w Tokyo, gdzie funkcję głównego jurora powierza się co roku wielkiemu autorytetowi świata muzycznego. Zderzenie, teoretycznych często, koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg artystyczny. Jest to także koncepcja niesłychanie atrakcyjna dla publiczności, której przybliża się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie lubianych. Muzyka współczesna przestaje być w ten sposób domeną specjalistów i bywalców elitarnych festiwali. Konkurs zaowocuje także powstaniem wielu nowych dzieł, z których sześć doczeka się światowego prawykonania podczas tego koncertu finałowego w Radomiu.

Honorowy Patronat nad Konkursem Arboretum objął Prezydent Miasta Radomia, Andrzej Kosztowniak oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patron medialny – Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura.

MECENASEM KONKURSU jest International Tobacco Machinery Poland SP. Z O.O. – producent innowacyjnych rozwiązań dla przemysłu tytoniowego www.itmgroup.eu

International Tobacco Machinery Poland Sp. z o.o. jest związana z regionem Radomia od 1991 roku. Firma dba o zachowanie najwyższych standardów w obszarze zrównoważonego rozwoju a w swojej działalności kieruje się zasadami społecznej odpowiedzialności bizensu. Od lat angażujemy się w kwestie  wspierania społeczności lokalnych, budując trwałe, oparte na wzajemnym zaufaniu relacje. Przez wszystkie lata funkcjonowania ustanowiliśmy ponadpokoleniowe dziedzictwo odpowiedzialności względem mieszkańców regionu, tworząc przy tym wyjątkowe miejsce do pracy. Działamy w określony sposób, bo chcemy postępować zgodnie z tym co jest właściwe dla naszego biznesu dzisiaj, ale też co jest właściwe dla ludzi i naszego otoczenia w przyszłości. Koncentrujemy się na rozwoju naszych pracowników w ramach własnej organizacji, w tym celu konsekwentnie budujemy plany rozwoju i sukcesji na poziomie krajowym i międzynarodowym. Naszym celem jest nie tylko zaspokojenie bieżących potrzeb naszych pracowników, klientów i organizacji samej w sobie, ale przede wszystkim zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości.

Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Jurorzy I etapu

Paweł Mykietyn rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował zamówieniem kompozytorskim festiwalu, w wyniku którego powstał utwór Eine kleine Herbstmusik. Wykonany w 1995 roku, uznany został za jedno z najważniejszych wydarzeń. W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia, zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii twórczości młodych kompozytorów. W roku 1996 taką samą nagrodę na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie otrzymała Epifora na fortepian i taśmę. Kolejne edycje „Warszawskiej Jesieni”, przynosiły następne utwory Mykietyna: Koncert fortepianowy w roku 1997, Commencement de siècle (1999), Shakespeare’s Sonnets (2000), wreszcie operę Ignorant i szaleniec (2001).

Muzyka Pawła Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Mykietyna budzi wiele emocji. Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre rytmy.

Paul Patterson (ur. 1947), rozpoczął edukację muzyczną w Royal Academy of Music w Londynie w 1964 roku, najpierw w klasie puzonu, kierując następnie swoje zainteresowania w stronę kompozycji. Jako uczeń Richarda Stokera, Elisabeth Lutyens i Richarda Rodneya Bennetta bardzo szybko zaczął osiągać sukcesy na niwie kompozytorskiej. Od lat współpracuje z Royal Academy, początkowo zajmując stanowisko kierownika katedry kompozycji i muzyki współczesnej (1987-1997), a obecnie profesora klasy kompozycji. Jego twórczość, szczególnie w dziedzinie muzyki chóralnej, jest niezwykle obfita i różnorodna. Kompozytor ma dar tworzenia dzieł, które są zarówno przystępne, jak i pełne wyzwań dla wykonawców i dla publiczności. Dar ten zaowocował szeregiem wielkich dzieł chóralnych, dzięki którym stał się sławny na całym świecie. Są to m.in.: The Mass of the Sea (1983), Stabat Mater (1986), Te Deum (1988), Magnificat (1993), oraz niedawno skomponowane Hell's Angels (1998) i Millennium Mass (2000).

Jego pozycję w świecie muzycznym ugruntowały wykonywane w wielu krajach świata takie utwory, jak: Time Piece (1972) – utwór skomponowany dla King's Singers, Cracowian Counterpoints (1977), stale obecny w programach międzynarodowych tournées zespołu London Sinfonietta, Koncert skrzypcowy (1992) – wykonywany w salach koncertowych w USA, Francji, Turcji i Wenezueli, a także Little Red Riding Hood (1992), który cieszy się niegasnącym powodzeniem i uznaniem od premiery. W 1997 roku, z okazji pięćdziesiątych urodzin, sylwetka i dokonania kompozytora zostały zaprezentowane w BBC Radio 3, w popularnej audycji Kompozytor tygodnia. Zajmował wiele zaszczytnych stanowisk, m.in. Kompozytor–Rezydent South East Arts w Canterbury w 1970 roku, Dyrektor Artystyczny Exeter Festival (1991-1997), a obecnie Kompozytor–Rezydent Narodowej Orkiestry Młodzieżowej Wielkiej Brytanii. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: honorowy medal polskiego Ministerstwa Kultury za wysiłki na rzecz promowania polskiej muzyki w Wielkiej Brytanii (1987) oraz Leslie Boosey Award, którą przyznało mu w 1996 r. Performing Rights Society i Royal Philharmonic Society za wybitne zasługi w dziedzinie muzyki współczesnej.

Maciej Żółtowski (ur. 1971 r. w Warszawie) – dyrygent i kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium im. Tadeusza Bairda ufundowane przez Alinę Baird. W 1997 r. przebywał na stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995 r.), jest także finalistą III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Pracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Deutsches Kammerorchester Berlin, Savaria Symphony Orchestra (Węgry), Cyprus State Orchestra (Cypr), Basler Festivalorchester (Szwajcaria), Pilsen Philharmonic (Czechy), Wuhan Symphony Orchestra (Chiny), Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Sinfonia Finlandia Jyväskylä (Finlandia), Vogtland Philharmonie (Niemcy), Orchestra da Camera del Trasimeno (Włochy), Orquesta Sinfónica del Estado de México, Orquesta Sinfónica de la Universidad de Guanajuato, Orquesta Sinfónica de la Universidad Autónoma de Nuevo León (Meksyk), Çukurova State Symphony Orchestra (Turcja) oraz Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Koncertował także z zespołami Wota Percussion Group, Warszawską Grupą Perkusyjną, zespołem Camerata Vistula oraz Polską Orkiestrą Jeunesses Musicales. Jego interpretacje polskiej muzyki współczesnej utrwalone są na kilku płytach wytwórni Acte Préalable. Ma na swoim koncie także nagrania muzyki filmowej. Utwory Macieja Żółtowskiego wykonywane były na wielu festiwalach m.in. Alkagran w Czechowicach-Dziedzicach, legnickie Conversatorium, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, festiwal Jeunesses Musicales w Kielcach, Warszawskie Spotkania Muzyczne, festiwal Europe-Asia w Kazaniu (Tatarstan - Rosja), Dwa Dni i Dwie Noce Nowej Muzyki, Past and Future w Odessie, Roaring Hooves w Mongolii, Sound Ways w St. Petersburgu, Composium 1999 w Tokio, Białoruska Jesień Muzyczna w Mińsku, Światowe Dni Muzyki 2002 w Hongkongu a także na licznych koncertach w kraju i za granicą.

Maciej Żółtowski był w latach 1996-2004 pedagogiem w Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. W latach 1994-1996 był przewodniczącym Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich. Był członkiem Kolegium Muzycznego Polskiego Radia w latach 1996-1997. W latach 1995-2000 i 2001-2003 był kolejno Sekretarzem Generalnym i Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej Jeunesses Musicales. Sprawował także funkcję Sekretarza Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Od 2010 r. jest Prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej Orkiestry Cypru (Cyprus State Orchestra – Nikozja), z którą poprowadził przeszło osiemdziesiąt koncertów, przedstawień baletowych i operowych, a także kilka tournee zagranicznych – m.in. do Francji, Wielkiej Brytanii, Danii i Grecji. Współpraca ze Steinway Club – Cyprus zaoowocowała utrwalonymi na płytach koncertami z takimi artystami jak Dimitris Sgouros i Thomas Duis, czy niecodziennym „Koncertem na dziesięć fortepianów i orkiestrę”. W 2007 r. Maciej Żółtowski został powołany na stanowisko Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej.

(za: ROK )

Tag: