Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
POPOŁUDNIE PLUS RADOM
Sylwia Pysiak
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

RADOM

Będą testowali kartę miejską w Radomiu

czwartek, 13 lutego 2014 11:20 / Autor: Elżbieta Warchoł
LOGO: MZDiK
Elżbieta Warchoł

14 lutego rozpocznie się przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców zainteresowanych udziałem w testach Radomskiej Karty Miejskiej.

Przez najbliższe dwa tygodnie, czyli do końca lutego, przyjmujemy zgłoszenia od mieszkańców zainteresowanych udziałem w testach Radomskiej Karty Miejskiej. Pilotaż jest jednym z ważniejszych etapów wdrażania systemu i potrwa co najmniej trzy miesiące- informuje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

Do udziału w testach mogą zostać zakwalifikowane osoby mające ukończone 16 lat w dniu składania zgłoszenia, zamieszkałe na terenie Radomia i aktywnie korzystające z naszej komunikacji miejskiej. Przez aktywne korzystanie z komunikacji rozumiemy średnio trzy przejazdy dziennie co najmniej dwiema różnymi liniami autobusowymi przez minimum 25 dni każdego miesiąca. Z udziału w pilotażu są wykluczeni nasi pracownicy, a także osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji oraz we wszystkich pozostałych jednostkach budżetowych i spółkach gminnych- dodaje rzecznik MZDiK. W testach nie mogą też brać udziału pracownicy firm ITS Michalczewski i R&G Plus, radni Rady Miejskiej w Radomiu oraz osoby mające na dzień 1 lutego 2014 roku zaległości wobec nas z tytułu nieuiszczonych wezwań do wniesienia opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu autobusowego lub brak ważnego biletu parkingowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Warunkiem wzięcia udziału w kwalifikacji do testów Radomskiej Karty Miejskiej jest prawidłowe wypełnienie i dostarczenie w wersji papierowej zgłoszenia do udziału w pilotażu wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Odpowiednie formularze są dostępne w naszych siedzibach przy ulicy Traugutta 30/30A w pokojach 17 i 25 oraz przy ulicy Moniuszki 5 w pokojach 6 i 7. Formularze można też otrzymać w naszych punktach firmowych przy ulicach Traugutta 2 i Malczewskiego 15 lub ściągnąć ze stron internetowych www.mzdik.pl i www.radom.pl odpowiednie pliki do samodzielnego wydruku- wyjaśnia Dariusz Dębski.

Wypełnione zgłoszenia należy dostarczyć do naszej siedziby lub jednego z punktów firmowych w terminie do 28 lutego. Do zgłoszenia można dołączyć stare bilety okresowe i sieciowe potwierdzające aktywne korzystanie z komunikacji miejskiej.

Obowiązki uczestników testów

Spośród otrzymanych zgłoszeń specjalnie powołana komisja wybierze 100-osobową grupę, którą zaprosimy do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej. Osobom tym wręczymy testowe egzemplarze kart i pokażemy, jak z nich korzystać. Na kartach będą kodowane bilety sieciowe, umożliwiające korzystanie z komunikacji miejskiej w Radomiu bez żadnych ograniczeń. Co istotne, pokrywamy koszt wydania kart i zakodowania na nich biletów- dodaje Dębski.

Celem pilotażu jest potwierdzenie podstawowych funkcjonalności systemu. Zadaniem wybranych przez nas pasażerów będzie jak najczęstsze korzystanie z komunikacji miejskiej i sprawdzanie, jak działają karty. Uczestnicy pilotażu będą zobowiązani do niezwłocznego przyłożenia karty do kasownika po rozpoczęciu każdego przejazdu autobusem komunikacji miejskiej, a także przed zakończeniem każdego przejazdu. Po każdym miesiącu testów poprosimy uczestników o wypełnienie ankiety dotyczącej działania systemu Radomskiej Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Szczególnie cenne będą dla nas wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania kasowników, tablic wewnątrz autobusów z informacjami dla pasażerów oraz zapowiedzi głosowych. Do ankiet będzie można dołączyć własne, dodatkowe uwagi, spostrzeżenia i opinie odnośnie działania obu systemów. Dla pięciu najbardziej aktywnych uczestników testów przygotujemy nagrody niespodzianki.

Szczegółowy regulamin testów Radomskiej Karty Miejskiej wraz z załącznikami będzie dostępny na naszej stronie internetowej pod adresem www.mzdik.pl (od czwartku, 13 lutego, od godzin popołudniowych).

Cztery wzory graficzne kart

Uczestnicy pilotażu jako pierwsi mieszkańcy Radomia będą mogli korzystać z kart miejskich. Na razie dysponujemy niewielką liczbą testowych egzemplarzy, ale już wkrótce otrzymamy aż 80 tysięcy nowiutkich kart. Opracowaliśmy dla nich cztery wzory graficzne. Na awersie znalazły się fotografie związane tematycznie z komunikacją miejską i z samym miastem lub motyw graficzny z panoramą Radomia, znany z oficjalnego serwisu internetowego miasta. Rewers natomiast służy personalizacji, znajdzie się na nim fotografia posiadacza karty, jego imię i nazwisko oraz numer seryjny.

Trzy lata płatności mobilnych

Data rozpoczęcia naboru chętnych do udziału w testach Radomskiej Karty Miejskiej nie jest przypadkowa. Dokładnie trzy lata temu, 14 lutego 2011 roku, umożliwiliśmy pasażerom komunikacji miejskiej w Radomiu kupowanie biletów poprzez telefony komórkowe. Pierwszym operatorem, który wszedł na radomski rynek, była firma moBILET, kolejni dwaj operatorzy - czyli firmy SkyCash oraz mPay - rozpoczęli współpracę z nami jesienią 2011 roku. Z oczywistych powodów moBILET ma największe udziały w sprzedaży, ale pozostali dwaj operatorzy również radzą coraz lepiej. Każdego miesiąca sprzedaż jest coraz wyższa, co nas bardzo cieszy. Tylko w roku 2013 sprzedaliśmy jednorazowe bilety normalne, ulgowe oraz 24-godzinne normalne i ulgowe o łącznej wartości prawie 24 tysięcy złotych. Dla porównania: w  pierwszym roku płatności mobilnych wartość sprzedaży wyniosła niecałe 9 tysięcy złotych.

Zauważyliśmy dwie ciekawe prawidłowości. Sprzedaż biletów przez telefony komórkowe wcale nie zmniejszyła zainteresowania biletami u kierowców. Spodziewaliśmy się też, że przez komórki będziemy sprzedawali więcej biletów ulgowych, że z tej usługi najczęściej będą korzystali młodsi pasażerowie. Otóż okazuje się, że niekoniecznie, wszyscy trzej operatorzy sprzedają zdecydowanie więcej biletów normalnych.

Dofinansowanie unijne

Firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg na wdrażanie w Radomiu karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, ma na koncie podobne realizacje między innymi w Olsztynie i Kielcach. Wartość radomskiego projektu to 8 milionów 839 tysięcy złotych, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Innowacje w komunikacji miejskiej) wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 6 milionów złotych.

--