Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 236.

RADOM

Obwodnica Radomia już otwarta!

piątek, 19 października 2018 09:52 / Autor: Radosław Mizera
GDDKiA
Radosław Mizera

Co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt, zaoszczędzą kierowcy podróżujący S7 z Warszawy na południe kraju. Od dziś mogą skorzystać z prawie 25-kilometrowej obwodnicy Radomia omijającej miasto po jego zachodniej stronie. To kolejna zakończona inwestycja na dawnym Trakcie Krakowskim łączącym byłą i obecną stolicę Polski.

Przez prawie 200 lat, wytyczony w czasach Królestwa Polskiego przez Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów Trakt Krakowski prowadził z Warszawy przez Radom do Michałowic na ówczesnej granicy z Wolnym Miastem Kraków. Jego szlakiem biegła DK7 zastępowana sukcesywnie przez ekspresową S7, która na niektórych odcinkach znacząco odbiega od historycznego traktu.

Tak właśnie jest na oddanej do ruchu dwujezdniowej obwodnicy Radomia. Trasę poprowadzono po nowym śladzie, omijając po zachodniej stronie miasto. Bezpieczniej, krócej i bardziej komfortowo dla podróżnych. Mniej uciążliwie dla mieszkańców Radomia, którzy odetchną od ruchu tranzytowego i ciężarówek blokujących dotychczasowy miejski przebieg DK7. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk:

Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Marszałek Senatu Stanisław Karczewski:

Zastępca dyrektora generalnego dróg krajowych i autostrad Jacek Gryga:

Koszt robót budowlanych to ok. 728, 2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Oddana dziś do użytku obwodnica Radomia to nie jedyny realizowany obecnie fragment S7 pomiędzy Warszawą i Krakowem. Od ubiegłego roku kierowcy korzystają z odcinka od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) i od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim (ok. 20 km). W 2020 zakończy się budowa odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km). Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km). Podpisaliśmy umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km) a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r., mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.