RADOM
Problemy z wykonawcą przebudowy ul. Żółkiewskiego
Czy dojdzie do zerwania kontraktu z wykonawcą przebudowy ul. Żółkiewskiego w Radomiu?
20 sierpnia 2014 roku ostatecznie wezwaliśmy do rozpoczęcia robót wykonawcę przebudowy ulicy Żółkiewskiego w Radomiu oraz budowy nowych wiaduktów nad linią kolejową numer 8- poinformował podczas dziś spotkania z dziennikarzami dyrektor MZDiK Kamil Tkaczyk. Jeśli do 21 sierpnia 2014 roku konsorcjum nie zacznie prac i nie uzupełni wymaganych dokumentów, podejmiemy decyzję o odstąpieniu od umowy dotyczącej realizacji tej inwestycji- wyjaśnia dyrektor MZDiK .
Przez ostatnie dwa miesiące wielokrotnie prowadziliśmy bardzo trudne rozmowy z przedstawicielami konsorcjum Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB Podbeskidzie ze Skoczowa oraz Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych z Kielc- poinformował dyr Kamil Tkaczyk. Dotyczyły one wykonania robót określonych w programie funkcjonalno- użytkowym. Zgodnie z tym dokumentem, z uwagi na bardzo krótki czas realizacji inwestycji, przebudowywany odcinek ulicy Żółkiewskiego musi być zamknięty dla ruchu. W praktyce oznacza to, że nawierzchnie ulic, którymi będą poprowadzone objazdy w czasie budowy nowych wiaduktów nad torami, wymagają odpowiedniego wzmocnienia i dostosowania do zwiększonego ruchu kołowego- wyjaśnia dyr MZDiK Kamil Tkaczyk.
Swoim działaniem wykonawca w sposób rażący narusza postanowienia kontraktu. Mimo wielu ponagleń, do 20 sierpnia 2014 roku konsorcjum nie dopełniło obowiązków wynikających z programu funkcjonalno-użytkowego, będącego istotnym elementem składowym umowy wykonawczej. Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez wykonawcę, w kosztach całej inwestycji nie uwzględnił on wartości robót związanych z wykonaniem nowych nakładek asfaltowych na drogach objazdowych. Wykonawca nie przedstawił też dotąd dwóch najważniejszych dokumentów mających wpływ na realizację robót, mianowicie harmonogramu realizacji inwestycji oraz zasadniczego wykazu robót stałych- poinformował dyr Tkaczyk.
Prace, których konsorcjum do tej pory nie rozpoczęło, to sfrezowanie nawierzchni i ułożenie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego wraz z regulacją studni i wykonaniem oznakowania poziomego na ulicach: Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym, prace te muszą być wykonane przed wprowadzeniem objazdów, a po przywróceniu stałej organizacji ruchu nawierzchnie tych trzech ulic muszą być ponownie odtworzone- przypomina dyr Kamil Tkaczyk.
Jak podkreślał podczas spotkania z dziennikarzami dyr Kamil Tkaczyk- kwestie związane z realizacją robót opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym były tematem kilku pytań złożonych przez potencjalnych oferentów na etapie postępowania przetargowego. W odpowiedzi na te zapytania jasno i wyraźnie potwierdziliśmy konieczność wykonania tych prac. Sprawy te omówiliśmy również z przedstawicielami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Według stanowiska CUPT, zezwolenie konsorcjum na niewykonanie robót wymienionych w programie funkcjonalno-użytkowym naraziłoby nas na zarzuty nierównego traktowania podmiotów gospodarczych, które mogliby podnieść przedstawiciele innych przedsiębiorstw startujących w przetargu. To z kolei mogłoby narazić miasto na roszczenia finansowe ze strony tych firm.
Przedstawiciele konsorcjum w oficjalnym wystąpieniu stwierdzili, że nie zamierzają przystąpić do prac opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym oraz stoją na stanowisku, że inwestycja nie wymaga zamykania dla ruchu ulicy Żółkiewskiego. W naszej ocenie budowa nowych wiaduktów bez wprowadzenia objazdów nie jest możliwa ze względu na bardzo krótki termin realizacji inwestycji oraz prawny obowiązek uzyskania w nadzorze budowlanym zgody na dopuszczenie do użytkowania obiektów mostowych.
Jeśli do czwartku, 21 sierpnia 2014 roku konsorcjum nie rozpocznie robót i nie uzupełni wymaganych dokumentów, 22 sierpnia 2014 roku podejmiemy decyzję o odstąpieniu od umowy na realizację tej inwestycji- podkreśla dyr Tkaczyk. Tego samego dnia powołamy specjalną komisję, która zinwentaryzuje wartość wykonanych dotąd prac. W przypadku odstąpienia od obecnej umowy nowe postępowanie przetargowe ogłosimy tuż po zakończeniu prac komisji inwentaryzacyjnej.
Nowe zamówienie będzie obejmowało jedynie budowę obiektów mostowych bez przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9. Ma to związek z dofinansowaniem unijnym do tej inwestycji, które musi być rozliczone do końca 2015 roku- wyjaśnia Kamil Tkaczyk.
W przypadku odstąpienia od umowy, zgodnie z jej klauzulą 8.7 b, wykonawcy zostanie naliczona kara umowna w wysokości 10 procent zaakceptowanej przez niego wartości kontraktowej. To 4 miliony 380 tysięcy 733 złote- dodaje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.