RADOM
Strategia Edukacji Radomia już gotowa
Jakie są mocne i słabe strony radomskiej edukacji, jakie są propozycje rozwiązań i kierunki rozwoju - to wszystko zawiera opracowanie Strategii Edukacji Miasta Radomia. - Dokument, nad którym prace trwały dwa miesiące jest już gotowy - poinformował Ryszard Fałek wiceprezydent Radomia, odpowiedzialny za opracowanie dokumentu.
- Zlecenie otrzymałem od prezydenta Andrzeja Kosztowniaka. Na razie nie chcę za dużo mówić o tym opracowaniu, ponieważ jeszcze nie mamy odpowiedzi zwrotnej od prezydenta. Dokument złożyłem 30 września, teraz czekam na opinię – dodaje Ryszard Fałek. Jak informuje wiceprezydent, Strategia powstała w oparciu o współpracę z różnymi instytucjami, PUP-em, WUP-em, GUS-em, czy radomskimi szkołami. Te ostatnie odpowiedzialne były za opracowanie analizy SWOT, czyli mocnych i słabych stron radomskich przedszkoli, podstawówek, szkół średnich. Dyrektor PSP nr 13 Tadeusz Ozimek wskazuje, że słabą stroną szkół podstawowych są zbyt liczne klasy, a to co należałoby wprowadzić przy tym potencjale dzieci, jest wprowadzenie drugiego języka obcego, niestety na to nie ma środków. Dyrektor PG nr 13 Tomasz Gogacz wylicza słabe i mocne strony szkół gimnazjalnych. - Mocną stroną jest na pewno to, że szkoły gimnazjalne są najbardziej innowacyjnymi szkołami, a jest to konsekwencja reformy oświatowej, nasze szkoły mają dobrą bazę dydaktyczną, są zinformatyzowane. Wprawdzie pracujemy z młodzieżą w tym najtrudniejszym wieku, 13 – 16 lat, ale dlatego też realizujemy szereg programów profilaktycznych, psychologiczno-pedagogicznych – podkreśla Tomasz Gogacz. Jolanta Skoczylas dyrektor radomskiej Budowlanki, podkreśla że mocną stroną szkół zawodowych na pewno jest szeroki wachlarz kierunków dostosowany do potrzeb ryku pracy, czy coraz bardziej wykwalifikowana kadra pedagogiczna, i to dzięki pozyskanym środkom unijnym na różnego rodzaju szkolenia i projekty, również te zagraniczne. Ale nie brakuje też słabych stron i zagrożeń, do tych zaliczyć można: niż demograficzny, bezrobocie, dwuzmianowy system nauczania, zbyt liczne klasy na niektórych kierunkach oraz łączenie etatów nauczycieli.
Przypomnijmy, opracowanie Strategii Edukacji było tak istotne, że prezydent Andrzej Kosztowniak zdecydował, że wiceprezydent Fałek nie będzie już odpowiedzialny za sport i kulturę, w zakresie obowiązków pozostanie jedynie edukacja. - Dokument jest ważny z racji na to, że pokazuje w którym kierunku ma zmierzać edukacja w kolejnych latach. Są tam zawarte i pozyskane informacje, i nasze przemyślenia, wskazaliśmy także na kierunki rozwoju, propozycje rozwiązań - podkreśla Ryszard Fałek. A Strategia Edukacyjna Radomia ma być kluczowym dokumentem przy pozyskiwaniu środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowania w latach 2014 - 2020.