RADOM
Miła i Czysta - jak nowe!
Około trzech i pół miesiąca trwała przebudowa ulic Miłej i Czystej po modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Obie uliczki zmieniły się nie do poznania. Mają teraz nowe jezdnie, chodniki, miejsca postojowe i oświetlenie typu LED. Nowością są tu wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. W piątek, 5 grudnia, odbył się odbiór końcowy tej inwestycji.
Przetarg na przebudowę ulic Miłej i Czystej - po robotach zrealizowanych przez Wodociągi Miejskie - wygrała warszawska firma Skanska, która pokonała dwóch innych oferentów, proponując ofertę o wartości 2 milionów 430 tysięcy 107 złotych. Inwestycja ruszyła w sierpniu, ale przed przystąpieniem do zasadniczych robót drogowych wykonawca musiał uporać się z wieloma kolizjami z sieciami podziemnymi. Konieczne było ich przełożenie i uporządkowanie. Choć obie przebudowane ulice mają łącznie zaledwie 660 metrów długości, prace przy przekładaniu sieci trwały wiele tygodni. Całkowite zamknięcie dla ruchu Miłej i Czystej na pewno przyspieszyłoby prowadzenie tych robót, ale takie rozwiązanie było wykluczone. Wykonawca musiał w miarę możliwości zapewnić mieszkańcom i przedsiębiorcom dojazd do posesji przez cały okres trwania inwestycji.
Wszystkie istniejące dotąd chodniki, miejsca postojowe i zjazdy zostały przez drogowców rozebrane i ułożone na nowo z kostki brukowej. Po przebudowie chodniki mają od 2,5 do 3,5 metra szerokości. Większość nowych zatok postojowych jest przeznaczona do parkowania równoległego, na pozostałych można natomiast parkować prostopadle do krawędzi jezdni. Przy zatokach będą zamontowane słupki, aby kierowcy nie niszczyli nowych krawężników i chodników.
- Jezdnie obu ulic zyskały nową nawierzchnię z betonu asfaltowego, a zieleńce zostały uporządkowane - informuje rzecznik MZDiK Dariusz Dębski. - Na Miłej i Czystej zamontowaliśmy też 26 energooszczędnych opraw typu LED. Ważną częścią inwestycji był gruntowny remont mostu nad Potokiem Północnym. Wymieniliśmy izolację i nawierzchnię tego obiektu, zamontowaliśmy także nowe barierki i poręcze - dodaje rzecznik. - Największą zmianą na Miłej są udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. To typowo lokalna droga w centrum miasta, przebiegająca między innymi obok szkoły i kościoła. Już na etapie opracowywania dokumentacji projektowej przyjęliśmy założenie, że przechodnie powinni czuć się tam bezpiecznie. Wszystkie skrzyżowania i przejścia dla pieszych na Miłej są zbudowane z kostki brukowej i wyniesione, co oznacza, że kierowcy muszą przed nimi zwolnić - mówi Dariusz Dębski. - Dotyczy to również wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie mostu nad Potokiem Północnym, które część kierowców - jeszcze przed formalnym zakończeniem inwestycji - zaczęła krytykować za najazd wytyczony pod lekkim skosem, rzekomo utrudniający pokonywanie tego miejsca. To element spowolnienia ruchu, mający zapewnić komfort i jak największe bezpieczeństwo przechodniom. - Zbudowane na Miłej wyniesione przejścia dla pieszych i skrzyżowania nie są w Radomiu nowymi rozwiązaniami. Podobne wprowadziliśmy wcześniej u zbiegu Górnej, Kaszubskiej i Odrodzenia, na skrzyżowaniu Dzierzkowskiej i Nowogrodzkiej, a także na Wyścigowej i Kilińskiego - dodaje Dariusz Dębski.
(Źródło: MZDiK)