RADOM
Elektrodzilla i Pan Tograf są już w Radomiu
Kolejne dwa przegubowe autobusy elektryczne zasiliły flotę radomskiego MPK. To 18 metrowe Solarisy Urbino electric.
Autobusy są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring oraz ładowarki USB. Jednorazowo mogą zabrać 131 osób, w tym 40 na miejscach siedzących. Na ulice Radomia wyjadą jeszcze w tym tygodniu, po zarejestrowaniu i ubezpieczeniu.
Przypomnijmy, że pierwsze dwa elektryczne przegubowce, dostarczone w ramach projektu, od lutego obsługują linię nr 7, biegnącą między osiedlami Michałów i Południe. Ostatnie dwa, z sześciu Solarisów, powinny pojawić się na ulicach Radomia na początku sierpnia. Całość kontraktu opiewa na kwotę 19 800 000 zł netto (24 354 000 zł brutto).
Na ten cel MPK ma zapewnioną z NFOŚiGW dotację w wysokości 12 622 500 zł oraz niskooprocentowaną pożyczkę w wysokości 7 177 500 zł. Obecnie MPK eksploatuje 19 autobusów elektrycznych 12-metrowych, pozyskanych przez Gminę Miasta Radomia i Spółkę w ramach projektów dofinansowywanych środkami UE oraz 2 elektryczne przegubowce. Odebrane dziś dwa kolejne, dają liczbę 23 „elektryków” we flocie Spółki, co plasuje radomskie MPK w ścisłej czołówce polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, pod kątem procentowego udziału autobusów bezemisyjnych we flocie eksploatowanych pojazdów! Wraz z 42 autobusami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG), stanowi to większościowy udział taboru zero- i niskoemisyjnego w zasobach MPK, co wpisuje się w proekologiczną politykę władz miasta.
Łączna wartość dotychczas pozyskanych przez MPK oraz Gminę Miasta Radomia dotacji na zakup 25 autobusów elektrycznych, wynosi blisko 54 mln zł, przy wartości zamówień przekraczającej 68 mln zł netto.
18 metrowe Solarisy Urbino electric wchodzą w skład projektu pn. „Rozwój elektromobilności w transporcie zbiorowym Miasta Radomia, poprzez zakup 6 autobusów elektrycznych 18 m wraz z infrastrukturą”, dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu priorytetowego: „Zielony transport publiczny (Faza I)”.