Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

RADOM

Opole uczy się od Radomia

środa, 01 lipca 2015 16:01 / Autor: Elżbieta Warchoł
za: MZDiK Radom
Elżbieta Warchoł
Samorządowcy z Opola z wizytą w Radomiu
Delegacja urzędników z Opola- z zastępcą prezydenta Mirosławem Pietruchą na czele- przyjechała 30 czerwca do Radomia, by na własne oczy przekonać się, jak funkcjonują wprowadzone u nas udogodnienia dla rowerów. Goście zaskoczeni byli liczbą miejsc, w których powstały takie rozwiązania. Podobne zamierzają wprowadzić także u siebie- informuje Marek Ziółkowski z MZDiK. Przypomnijmy, że doświadczenia Radomia na temat transportu rowerowego były jednym z tematów seminarium pod tytułem "Mobilny Śląsk", które odbyło się 27 maja w Katowicach. Samorządowcy z Opola zainteresowali się sprawą i postanowili osobiście obejrzeć radomskie rozwiązania. 30 czerwca gościliśmy w mieście kilkuosobową delegację, w której składzie, oprócz wspomnianego wyżej zastępcy prezydenta, byli też przedstawiciele Wydziału Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Opolu, Miejskiego Zarządu Dróg, radna miejska oraz tak zwany oficer rowerowy. Goście spotkali się najpierw z wiceprezydentem Radomia Konradem Frysztakiem, który koło gmachu Urzędu Miejskiego powiedział o najważniejszych założeniach obowiązującej w tym rejonie strefy Tempo 30. Po tym spotkaniu ruszyliśmy na objazd najciekawszych udogodnień dla rowerzystów. O tym, ile ich jest w Radomiu, może świadczyć fakt, że pokazanie większości z nich, a niektóre oglądaliśmy nawet bez wysiadania z samochodu - zajęło nam około trzech godzin- dodaje Marek Ziółkowski. Goście z Opola zobaczyli między innymi wyniesione przejścia dla pieszych na ulicy Kilińskiego, kontrapasy na ulicach Focha, Żeromskiego, Kaszubskiej, Planty i kilku innych, jezdnie z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd (Sowińskiego, Bema, Rwańska i inne), przejazdy rowerowe przez skrzyżowania (między innymi na ulicy Limanowskiego), połączenie dla cyklistów pomiędzy ślepą ulicą Broni a ulicą Dowkontta, tak zwane tukany na ulicy Warszawskiej oraz mnóstwo dróg dla rowerów - między innymi przy ulicach Mieszka I, Olsztyńskiej, Warszawskiej, Maratońskiej i Chrobrego. Szczególną uwagę zwróciliśmy na trasę dookoła osiedla Południe (wzdłuż Sycyńskiej, Czarnoleskiej oraz Wierzbickiej), nie bez powodu określaną przez rowerzystów jako najlepszą w Polsce. Opolscy urzędnicy przyznali, że w Radomiu zobaczyli więcej ciekawych rzeczy, niż się spodziewali. Wiceprezydent Mirosław Pietrucha podkreślił, że nasze rozwiązania stanowią obecnie awangardę w zakresie rozbudowy infrastruktury rowerowej: - W Opolu próbujemy zmienić przyzwyczajenia kierowców, pieszych i rowerzystów. Obserwujemy dobre, radomskie praktyki w tym zakresie, żeby się zainspirować. Podczas rozmów po objeździe po Radomiu wymienialiśmy się również doświadczeniami dotyczącymi przygotowań do wprowadzania takich udogodnień rowerowych. Poinformowaliśmy, że sporo z nich to efekty propozycji zgłaszanych przez środowiska lobbujące na rzecz cyklistów - w Radomiu jest to przede wszystkim Bractwo Rowerowe. Opolanie zapowiedzieli, że wiele z tych rzeczy, które zobaczyli w Radomiu, będą starali się teraz przeszczepiać na swój grunt- dodaje Marek Ziółkowski z MZDiK.