Opoczno
CMK: Budowa wiaduktów w Zachorzowie i Radwanie na półmetku
Nad Centralną Magistralą Kolejową w województwie łódzkim budowane są dwa wiadukty. Powstają one w Zachorzowie Kolonii i Radwanie na terenie powiatu opoczyńskiego.
Wiadukty w Zachorzowie Kolonii i Radwanie zastąpią przejazdy w poziomie torów i zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa podróżującym koleją. Sprawniejsza będzie również komunikacja drogowa. Kierowcy dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom zyskają także czas. Na każdym wiadukcie będą dwie trzymetrowe jezdnie, ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Prace przy obiektach są realizowane zgodnie z harmonogramem.
W Zachorzowie Kolonii ponadstumetrowa stalowa konstrukcja wiaduktu jest już zamontowana nad linią kolejową. Specjalny dźwig umieścił ją na żelbetowych podporach. Płyta została wypełniona betonem. Równocześnie budowane są nasypy i drogi do wiaduktu, który zaplanowano 10 m nad torami. Obiekt o długości 134 m ułatwi komunikację na drodze gminnej Zachorzów – Wąglany.
W Radwanie gotowe są cztery betonowe podpory wiaduktu. Prace koncentrują się na przyczółkach. W listopadzie rozpocznie się montaż stalowej konstrukcji nad torami. Obiekt, na drodze powiatowej Wielka Wola – Sędów, będzie miał 141 m długości.
Zakończenie prac przy wiaduktach jest planowane latem 2021 r. Wiadukty są elementem większego projektu realizowanego ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Budowa wiaduktów w Radwanie i Zachorzowie Kolonii pochłonie łącznie 57,5 mln zł.
Zakończyły się za to już prace przy budowie wiaduktów na CMK w województwie świętokrzyskim. W październiku oddane zostały do użytku obiekty w Koziej Wsi (powiat konecki) i Motycznie (powiat włoszczowski). Zastąpiły one przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn.
Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędkości do 250 km/h, podnoszą poziom bezpieczeństwa i docelowo skrócą czas podróży koleją. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.