Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: Najświętsza Maryja Panna Królowa Polski
Dziś jest: Piątek, 03 maja 2024

REGION

Samorząd województwa kupuje pociągi dla Kolei Mazowieckich

środa, 05 kwietnia 2023 15:43 / Autor: Monika Nowakowska
foto: Urząd Marszałkowski
Monika Nowakowska

Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi. Taką decyzję podjęli radni województwa mazowieckiego. 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 elektryczno-akumulatorowych pojazdów zasili park taborowy spółki. Ponadto w ramach umowy pociągi będą serwisowane. Na ten cel w budżecie województwa zarezerwowano ok. 740 mln zł.

Obecnie spółka posiada 320 pojazdów, z czego ponad połowa to pojazdy zmodernizowane w różnym zakresie. A to nie koniec inwestycji taborowych. Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, ten zakup wzmocni flotę Kolei Mazowieckich. – Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska.

– W 2005 r., z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, od „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. – Przez ten czas sukcesywnie inwestowaliśmy zarówno w modernizację starszych pojazdów, jak i w zakup tych nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także wsparciu finansowemu z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Cieszę się, że już w niedalekiej perspektywie na mazowieckie tory wyjadą kolejne nowoczesne pociągi.

Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W ezt znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.